Trys pelėdos

Информация о пользователе

Привет, Гость! Войдите или зарегистрируйтесь.


Вы здесь » Trys pelėdos » AŠAŠAI » Taip, kalbėsim apie valstybės AŠAŠAI kūrimą.


Taip, kalbėsim apie valstybės AŠAŠAI kūrimą.

Сообщений 11 страница 20 из 23

11

Kelionė po Savęsp (3)

Šis kūrinys buvo tarp savaitės geriausių

Ponai,  ka – rie – ta... 

Į šaukinį įdėjęs būtą laiką
skanduoju:
– Ponai, karieta!
Per visą žemę, dangų, eterį
iki Aukščiausiojo akių
kelionėmis maršrutai numegzti.
Ir nuostabu –
ne tik toli,
ne tik aukštai,
bet ir giliai į praeitį,
išmokusi keliauti iš kažkur.
Kas pasakys, kas jos meistrai?

Botagas. Vadžios. Pavalkai.
O žirge mielas, koks turėtum būti,
kad kinkinys, kaip aukštas dvaras,
išlepintas dosnaus karaliaus,
keleiviams būtų paslaugus?

Daugkart mąstyta apie tai,
bet pirmas kartas nepritemsta.
Ne greitai ištiesiau rankas
vadžias paimti – 
ir kaip audra, kaip viesulas,
kaip vėjy deganti sausa žolė,
kaip sapnas, į tikrovę virtęs,
sužvengė Ygaga, karietos žirgas,
botagas į rankas įkrito.

Kas bus toliau?
Ne laikas klausti –
štai ta akimirka
kuri prie Dievo pasodina
net ir tuomet, kai jo nėra,
kai jo peizažas, šaknimis į viltį
įsiskverbia lig smegenų.

Išties sakau, vežėjas aš...
Net jeigu kas nepatikėtų,
net jeigu kas
kaip kuoktelėjusį parodytų mane –
tiesa dažnai patys petin su beprotybe.

Žiema. Atrodytų,
ar negeriau  važiu
ar rogėmis kelionę čiuožti,
bet nesiliauja aidėjus žinia:
ponai, ka –rie –ta!..

0

12

Kelionė po Savęsp (4)

Ir šviesa, ir tiesa

– Neįtikėtina...
Ir vėl esu kaip kažkada,
Bet tai ne sapnas, ne.
– O kur kitur mums būti, ponia? –
girdžiu seniai matytą Tomą.

Ir gera, miela,
kad pasaulis taip sutvertas –
atsimeni ir saulė, regis,
šokteli iš Vakarų
vėl būti, kaip anksčiau,
vėl  būti kur ir kaip Tada –
prieš metų dvidešimtį ir daugiau.
Štai ir Proza, laimingą žodį taria,
iš nekasdienių užrašų.

Pro (proza): 
    Karieta skambtelėjo kartą, kitą. Ir — o Viešpatie! — iš kur galėjau žinoti, kad yra sieloje toks jausmas? Supratau, kad jo negebėsiu aprašyti jokias užrašais, tačiau dar labiau baimino, kad tokia jausena ilgiau neužsiliktų. Tai buvo taip gera, nuostabu, kad pavojus nuo tokių persisotinimų darėsi akivaizdus. 

Išlikę užrašai. Gražu.
Ir nors dar  atminty gyva tikrovė,
bet jį per raidę man
tartum  medumi tepta.   
Vėl tiksi laikrodžiai iš būto laiko,
vežėjo galvoje
vėl girgžda karieta,
išgirsti panorėjusi kaip  dainą.

Kalbėki, Pro, džiaugiuosi tavimi
ir būna, kai turtu pavadinu.
Gal taip tik matosi, kad
Viskas eina ir praeina,
bet jeigu net ir taip –
kažin, ar nesekame iš paskos
giedodami kalnais, bažnyčiomis
giedodami atmintimi ir užrašais?
                                   
Pro:
„Dėkui, kad girdite, kad mylite, kad laukėte. Mes jus irgi mylime. Būkite laimingi, žmonės“, — dėkojau kaip pašėlusi. Tačiau ir visi kiti ne kitaip: Ir Tomas Vaisieta, ir amerikonė ponia Julija Sinkis, ir karietos vežėjas... Visas  karietos ekipažas. O kodėl tokio dvasios pakilimo prireikė, nežinojau nei tuomet, prieš dvidešimt metų (buvo1994 metų sausio 15 d. apypietė), nei dabar žinau, bet neatsiminti neįmanoma. Atrodė, pats Vincas, pasiėmęs smuikelį, su mumis buvo, smuikavo ir linkėjo:
Ir šviesa, ir tiesa
Mūs žingsnius telydi...

0

13

Pranas Pranas

Kelionė po Savęsp (5)

Tada, žiemos vidury

Šviesa...
Dvejopą ją žinau –
akims ir dvasiai.
Tai nereiškia, kad lyg gaubtu,
ja apsigaubus,
ir žmoguje
kaip dienoje šviesu.
Ir būna – 
žodį, kitą teišgirdęs jo
jauti karaliaus paprastumą gera –
sugrįžta gervės iš toli
ir šnekina pavasariu,
ir šnekina beržų sula...

Tada žiema. Jos sausio vidurys.
bet regisi, kad niekas jo nepaiso.
Atsirėmiau į Pro dienoraštį
ir, regisi, girdžiu
kaip mano lūpomis Vidinis kalba 

– Apčiupinėju taip tuomet iš karietos iškalbėtas padėkas ir mintys prasiplečia, aplink darosi erdviau. Kažkas ateina, susitinka, kalbasi, gyvena. Tuštuma užsipildo ir jau neatrodo, kad skendi vienatvėje ar galėtum užsilikti joje: yra už ko užsikibti ir gyventi kartu su prasmėmis, daiktais, įvykiais.

Džiaugiuosi, Pro. Rašyk...
Čia tik pakalnė, tik pradžia kalnų.
Be rašalo juos pereiti mums nepavyktų,
o tavimi kaip sargu angelu tikiu.

Ir tu, Poe, prigluski prie giesmės,
ją apkabinusi kaip motina dukrelę
Jau patikėjau, suprantu, kad žinome,
koks didis turtas, kai
po kojomis susirenka žmogaus keliai,
kelionių pasakas atsiminimui seka...
Prie žodžio – žodis.
Prie rašto – raštas.
Ir, žinoma, nepaprasta girdėti
kaip broliškai iš Simono Konarskio gatvės
lig šiol skanduoja:
– Ka – rie –ta!  Ka – rie – ta!..
O jai atsiliepia į geografiją
kaip širdį susikaupus Lietuva.

Pro į dienoraštį parašė:
Manau, reikia pasakyti, kad ginčų dėl karietos kelionių nebuvo. „Ponai, jeigu tikite savo karieta, tai prašom, važiuokite. “– buvo tiesiai – šviesai pasakyta kiekvienam atskirai ir karietos ekipažui kartu.
  -  Dėkui, kad išgirdote, – it pagal  komandą  atsiliepėme visu ekipažu. Bet ar nepaskubėjome, nes vežėjas lyg savęs ir visų, kas ji pašnibždėjusį girdi, paklausė: o ką reiškia „ jeigu tikite“?

0

14

Kelionė po Savęsp (6)

Oi, kur aš geriau... 

Aš suprantu,
kad vertas priekaištų,
jog atsitikę taip,
kad iš karietos šipuliai palikę
ir Biblija su parašais,
kur tik tuščia vietelė buvus –
(tarp jos eilučių,
pašalėse tekstų),
tačiau ir jie, kaip senių akys
neįtikėtinai išbukę:
skaitai kelis žodžius,
o laikas valandas skaičiuoja.

Ir vis dėlto net šipuliams dėkoju.
Menka kaip jonvabalių jų šviesa,
betgi – šviesa.

Kantrus kaip akmenėlis
juos atgal į kinkinį dėlioju
ir būna, kad girdžiu –
sužvengia žirgas Ygaga,
galvoj girgždena karieta.
Ėgė! O džiaugsmo tiek
kad jo aprėpti neišmokstu..

Poe (poezija), atsargiai kimštelėjusi Tomą Vaisietą, irgi neišsilaiko savo kailyje:
  – Dainuoki, Tomai, dainuoki. Te bent šiandien prozos kuo mažiau. Tu puikiai dainuoji. Ypatingai savo tėvo dainą. Nemanyk, kad neatsimenu:

Oi, kur aš geriau uliavojau
Sau jaunų mergelį pasdabojau...

  – Atsimeni. Ačiū, Poe, – sako jai Tomas. – Graži atmintis kaip jauki ugnelė. Šildo šaltyje ir neengia šilumoje. Tikėkim, kad ir tėvulio dainą padainuosim, bet...
  – Kalbėk, Tomai.
  – Jaučiu lyg skolą karietai.
  – Va tau! Skolą karietai? Ir būtent?
  – Pirmoji karietos daina turėjusi atrodyti kitaip. Jos tekstas
išliko, tačiau neatsimenu, kad jį būtų dainavęs kas. Aš irgi atsisakiau dainuoti, nors vežėjas tikėjosi, kad iš teksto pakils daina ir ji bus pirmoji. Pirmiausioji... Supranti?
  – Pirmiausiąja ji neatsirado. Ir tai skola?
  – Palauk, Poe, palauk. Neskubėk. Klausyk ir atsimink. Visą tekstą atsimink. Žodžiai vežėjo, muzika mano.

Yra pasaulyje dalykų
Labai rimtų, bet daug ir – ne.
Kaip atmintis apie jaunystę
Galvoj girgždena karieta, –
  padainavo Tomas ir komentavo:
  – Tuomet man buvo nesuprantama, kaip galvoje galėtų girgždenti karieta. Ot, ir įtikinėjau be nuolaidų ir skubėdamas, kad, girdi, nemažai gyvenimo matęs, bet, patikėk, vežėjau, tokios galvos dar neteko matyti. 
  – Prisimenu, Tomai.
  – O jis rodė į savo galvą ir kalbėjo, kad tai vežėjo galva. Ir gali žegnotis, kad joje tikrai girgždena. Ir niekas kita, o tik ji, karieta.
  – Irgi prisimenu, mielas Vaisieta.
  – Padainuokim, Poe, dabar tą dainą. Jaučiu, kad tekstą įsiminusi neblogiau kaip aš.

Su pasaka išauga vaikas
Ir jo širdelėje gražu,
Kad žvaigždės nekrenta, o laikos
Viršum naktelių ir aušrų.

Širdis svajinga pasiilgo
Kelionės – pasakos gražios,
Karietą seną pasikinkė –
Kur reiks liūdės,
Kur reiks dainuos.

Jai nekalbėsim, kad nereikia
Tikėt žvaigžde, tikėt svaja,
Tik apkalbinsim jauną laiką
Kartu su savo karieta.
  – Ech! Jeigu ir tada taip, – giliai ir daug įkvėpė Tomas Vaisieta.

0

15

Kelionė po Savęsp (7)

Pats sau priežastis

O aš maniau,
kad man nereikia būti,
kad saulė patekėtų pagal savo laiką
kad nuo žvaigždės Aušrinės lig Vakarės
gyvenimai ir be manęs
gebėtų kuistis 

O aš maniau,
kad toks visatoj mažas,
sau būti didesniu nemoku
bet, – o! kaip miela sužinoti,
kaip gera ir gražu,
kad tai, kuo šitaip džiūgauja siela
aš pats sau priežastis esu.

Jaučiau, kad netikit. 
Ir aš, beje, neypatingai kaip.
Įsiterpiau į tylą ir girdžiu –
ne Biblija, bet poteriauja
sakytumei, iš tekstų jos:

Ten sustabdai karietą,
prisiklaupi ant kelių
ir iš rieškučių upės vandenį geri
Švarus kaip krištolas
Vargu, ar pamanytum,
kad jis Lietuvoje,
bet nearti. 

– Tomai Vaisieta,  tu?

Arba -  antai! – žmogus.
Nors netikėk!
Su Vėlinių žvake
prie kapo jo
aš  pats stovėjęs jau ne kartą.
O čia jis jaunas, mielas ir šnekus,
o čia, karietą pasitikęs,
į savo  būstą kviečia nelauktus svečius,
prie vaišių stalo pasodina,
ir jam žinoti įdomu
kaip iš toli  atvykę,
Iš kokio krašto Lietuvos? 

– Tomai Vaisieta – tu?

– Ko niurni, ko zyzi, vežėjau, – nepaskubėjo  atsiliepti Tomas. Regėjosi, kad sutrukdžiau, nes  buvo nepatenkintas, o aš  gerokai  nustebintas, kad va prie tokių „ popierių“ girdžiu ne bet ką, o  Tomą Vaisietą, tituluojama Dzūkijos karaliumi. Abu  patylėjome, bet  netrukus  girdžiu:
–  Klausyk.  Ir jūs visi klausykite ir mąstykite, kaip  anam žmogui, žiūrėdami jam į akis pasakysite, iš  kur ir ko atvažiavote. Vandens  atsigerti? Tiesiog iš  upės? Ežero? Tiesiog  iš savo rieškučių?
  – Nebuvau  tikras, kad  tai tu čia, Tomai. Nebūčiau  trukdęs.
  – Dabar tavęs vežėjau klausiu, ką pasakysi  anam žmogui, kokie reikalai verčia mus taip giliai per laiką atgal  su karieta važiuoti. Neginčiju, taip, botagas tave  puošia, jis tinka tau. O ketinimai? 
  – Manau, kad jie  būtent ir sutelkė tokį  karietos  ekipažą. To galėtum paklausti ir pats savęs. Ir  bent kurį. Kad ir amerikonę ponią Juliją Sinkis. Aš gi asmeniškai tikiu, kad  ekipažas pritinka  karietai,  panašiai kaip, pasak tavęs,  botagas jos vežėjui. Ačiū, Tomai, už taip pasakytus žodžius.
  – Ir vis dėlto, vežėjau, karieta,
  ir vis dėlto yra dalykų,
  kai nežinai tikėti jais ar – ne. 
  – Tačiau kartu tai irgi poezija, Tomai. Ir tai  nuostabu.

0

16

Pranas Pranas

Kelionė po Savęsp (8)

Tikėkime

  Vis dažniau pamanau, kad turbūt nepasiseks  įminti mįslę, kaip atsirado karieta. Kad ir kaip besistengiu, o neprisimenu, kurių metų kurią dieną pamačiau ją pirmą kartą. Nežinau kas padavė  į rankas vadeles, botagą, pakinkė žirgą. Turbūt pasakė: važiuok, žmogau. Dievas  su tavimi, nes iš  tiesų, atsiminti save su visu kinkiniu pradėjau vėliau. Ir pirmuose atsiminimų apie ją  žodžiuose reikšmingai išsiskiria frazė: taigi, ne karieta,  o  dvaras... Daro vaizdas nebuvo  suformuotas  jos išvaizda. Vilniaus „Dzūkų pulkuco֧“ vadovė Albina 
Šiupienienė, atėjusi palydėti į jos  man  atsimintiną pirmą kelionė taip kabėjusi:

  „Karieta. Malonus  ausiai skambesys, netikėtas akiai žavesys. Žiūriu iš  arčiau – karieta. Menkutė  ir prasta. Ar nesubyrės pasukusi į kelią? Ar rasis  kam palabinti vadeliautoją? Juk mes tie. Svetimi  ir pikti, pavydūs  ir  įtarūs! Iš kur drąsumas tamstos  tas? Ar nesigraudinsi grįžęs: “ ieškojau Lietuvos, Lietuvos  neradau... 
 
  Man jau taip neatrodė. Jau žinojau, kad karietos išvaizda slepia savo nepaprastumą, tačiau ponia  Albina jos  vaizdą nupiešė, kaip rodė akys. Tačiau ir aš  dar  buvau vargšas, sakyčiau, beraštis, patikėjęs, kad  mano žinios apie ją nemenkos. Kad turiu teisę  ją bent sau suvokti kaip  dvarą.
Bet atsiprašau, Albina, kad įsiterpiu. Ne tuomet, o praėjus per dvidešimt metų.

Albina Šiupienienė:   
„Dieve duok, kad būtumei kaip varpas, šaukiantis pakeleivį lipti  karieton ir godas godoti. Klausykis ir  kalbėk iš širdies į širdį, idant pajustų žodžio grožį ir dvasią Tiktai neliesk dabarties žaizdų. Gal greičiau užgis. Stiprybės, tamsta, semkis praeityje. Nuo  amžių didžiavyriai vedė ir gaivino tautą Prikelkite  mirusius, žadinkite gyvus. Te rauda dzūkeliai, dainuoja sūduviai, te girias žemaičiai, kvatojasi  aukštaičiai. Tikėkime:
Ateis diena, nušvis dangus, ištirps ledai.
Pakils  aukštai sušilus Lietuva
Ir vėlei  meilė artimo tarp mūsų bus gyva.
Tad sėsk karieton ir važiuoki...
Kur mūrai dideli ir ponai  garsūs,
Kur pirkios mažos ir žmoneliai gražūs
Išlipk ir pasibelsk
Tavęs tikrai ten laukia,
Tenai tautos  likimas
Palydėsiu ar tamstą pro Vilniaus vartus
Lauknešėlį įdėsiu  poeto žodžius“:
Esu daina. Einu aš į lietuvio namus
Kur dega šiltas židinys
Čia kraujo upės, ašaros čia sruvo
Bet neužgeso protėvių ugnis
Esu daina aš – amžina ugnis
Ir neužges lietuvio židinys

– Padėk Dieve, laimingo jums kelio, – palinkėjo Albina sėkmės, o ar tuomet  netgi nežinojau, kas  tieji  AŠ, susiteikė į šios kelionės karietos ekipažą. Vis dairiausi Vidinio.  Maniau, kad kas - ne -kas, o  jis ateis,  bus,  važiuos..  Jis žino daugiau už  mane. Tačiau savas išprusimas man nedaug  rūpėjau, kai šalia Poe, Pro, Tomas Vaisieta ir kiti,  tačiau bet kas anieji „kiti“ nedaug žinojau. Net  ir  Vaidinimo nepažinau...
  Karieta dar nebuvo pajudėjusi, o aš jau girdėjau:

Stebis, stebis nemunėliai,
Kas gi čia yra,
Trepsi žirgo kanopulės,
Girgžda karieta.

Oi, parvešim šimtą metų
Mūs šalelės mylimos,
Šimtą metų, šimtą metė
Visą amžių Lietuvos.

Senis švilpčioja botagą,
Timpsi  vadeles
Dantyse pypkutė dega,
Pusto ugneles.

  Oi,  parvešim... -  išsižiojo priedainis, bet tuokart į karietos pasostę įgriuvo Vaidinimas.

0

17

Pranas Pranas

Kelionė po Savęsp (9)

Nešaukite, kad šitaip būti negali

  Vaidinimas – jo pravardė. Ją nusipelnė – kaip  ne  kartą taręs – dar paauglystėje ir pavardė jam nebuvo reikalinga. Tų metų sausio 15 dieną karietoje jį mačiau pirmą kartą ir nežinojau, kad čia atėjęs kaip į darbą. Tik darbe pasijausdavo kuo iš tikrųjų buvo. Darbas buvo esminis jo prigimties  bruožas. Pažįstami su juo nemenkai metų, bet visą laiką, kai jį vadindavau Bladu ar Bladuku. Kodėl ne Vladas, net ir klausti nerūpėję.  Gal todėl, kad tai  buvo linksmiausias Šklėrių sodžiaus žmogus, atėjęs prie Kūdzevario raisto būti jų žentu.
  Tąkart įgriuvusio į karietą jo nepažinau. Jis dirbo. Buvo darbe.
  – Stok!  Stok! – sudejavo kaip diegliu suskaudęs, tačiau netrukus aukštą balsą nuleido iki šnabždesio.  Girdžiu, dainuoja. Ir būtent dainą, kurią savyje girdžiu.

Trepsi, terpsi kanopulės
Girgžda karieta,
Ar, vežėjau, pasigėrei
Ar širdis paika?
 
  – Aš čia rimtai. Ne laikas dar, oi, ne laikas apie Lietuvos šimtą metų  dainuoti. Gal dar nežinai, ką laikraščiai rašo? Štai kad ir „ Kalba Vilnius“. Aš  irgi neskaičiau, bet girdėk – it paliepė, tačiau  atsiminęs, kad nepasisveikino, nusiėmė nuo galvos gerokai aptrintą, nunešiotą, sulamdytą kepurę: – Betgi  labas, vežėjau.  Ech! ir pasisveikinti  nėra  laiko. Negerai, kai Dievas toli. Jo  pritrūksta. Bet kai  jo perdaug, kai  jis vienoje  karietoje, irgi nekaip.
  Tai, ką perskaitė Bladukas, glamžydamas nusiimtą nuo galvos kepurę, aš vėliau perskaičiau laikydamas rankose savaitraštį „Kalba Vilnius“  tačiau jo skaitymas atrodė įspūdingesnis.
 
   Keistokai  atrodo, kai žmogus viduržiemyje kinko karietą. Dar keisčiau girdėti, kai tas žmogus sako, kad susiruošė ieškoti žmogaus širdies, kad ieškos tol, kol ją suras, jeigu net tektų nuvažiuoti į Jėzaus Kristaus pakabinimo ant kryžiaus laiką. Karieta menkutė, o ant vieno  jos rato  stipino užrašas: Tikime ir abejojame, abejojame ir tikime. Ne, žmogeli! Su tokia karieta, jeigu tą širdį ir surasi, tai pamesi. Todėl dar keisčiau joje matyti  aktorių Tomą Vaisietą.  Manytume, patenkintas jeigu  net mėgiamiausią  tėvo dainą užtraukė... 

  Sužiurau į pasostę atėjusį keistuolį ir ką galvoti? Ko klausti? Kol kas gebėjau patylėti ir toliau stebėti, nes užkėlęs kepurę ant galvos, skaitovas  pratarė:
  – Vaisieta...  Irgi mat! Argi labai reikšminga, kas kokią dainą  dainuoja. Kam niekus rašinėti ir žmonėms kalbėti.
  Oi  tu mergele, lelijėle
Ar eisi už many, bernužėlio.

  – Klausyk, vežėjau,  klausyk... Ar ne jis, Vaisieta, čia taip?

  Ar eisi už many, bernužėlio,
Ar būsi tu mano prisiegėlė

  – Kas pasakys, kad ne jis čia dainuoja?  Nebent pats Vaisieta, – pasakė Tomo balsu ir maniera padainavęs mano svečias ir džiaugėsi, kad karietoje daug darbo Labai daug darbo. Ir žodis į žodį: – Man ši karieta kaip  Amerikos atradimas. Gal netgi daugiau. Tačiau tu dar to nežinai. Ir aš dar to nežinau. Manyk, ką nori, bet Bladukas čia jaučiasi, kaip Dzievulio užantyje.
  Bladukas? Ką jis čia paisto? Ko prireikė? Ko šis apsišaukėlis? –  nudiegė visą krūtinę. – Bet – ne.  Aš netikiu. Netikiu, kad tai jis čia
  O  jis:
  – Kiek čia gyvensiu, tiek pakaks, bet užtat jaučiu, kad gyvenu, Pranuci. O kas tuomet, kokie netikėtumai mūsų laukia, kai karieta pajudės? Sunkiai įsivaizduoju. O kas tuomet, jei surastume žmogaus širdį. Ką išgirdęs tokią  naujieną pasakys taip graudžiai apie jos paieškas  porinęs Herbačiauskas
  Ir ūmai jo  burnoje išgirstu patį Herbačiauską:
  Tautos širdies vis ieškau ir ieškau  Gyvos meilės šaltinio skausmingai ieškau; nuo  pat pradžios vargingo gyvenimo mano. Tautos širdies vis ieškau, bet niekur negaliu jos atrasti Ir taip  einu per  svietą ir,  ir svajoju, ir svajoju apie Tautos Širdį. 
  – Kas tu?
  – Ką? Ar Bladuko nežinai. Tai kad aš savęs irgi – ne. Čia kaip iš naujo suteptas, permontuotas. 
  – Bladuką žinau. Ir jo vardu parašau man nemuilinti akių.
  – Gerai. Tad vadink  mane  Vaidinimu. Jau  paauglystėje  buvau  šaukiamas  šia pravarde.
  – Oooo! kaip nelengva patikėti, kad tu Bladukas. Betgi ne aklas ir matau, kad daug kur taip: nenori patikėti, o vis tiek  priverstas esi...

Neklausiu, augsiu
ar užaugęs jau?
Ir kaip teisingai išmatuoti ūgį,
kai ne akmuo esi,
ne medis tvoroje – – –

Kuo vis giliau į Žmogų išeinu,
gilėja kosmosas ir plečiasi žinia –
iš ten kažkur
tarytumei Tugnuskos meteoras taigoje
įsiterpė pabūti karieta.

Prašau, nešaukite,
kad šitaip būt negali –
man į Tunguskos  meteorą rodo jos dalia.
Mieliau kalbėkite, tikėkite, įtikinkite ir mane –
esą, ne  meteoras  sprogo taigoje,
esą, nežemišką erdvėlaivį
katastrofa ištiko,
tačiau net jeigu ten susprogusi atominė bomba,
tai ji anksčiau, negu sprogdinom Hirosimą,
negu sprogdinom  Nagasakį..

– O kai Černobylį sprogdinom,
jau susprogdinus dar ilgai nesakėm,
kad mokame be bombų siautėti
ir patys sau gyventi pragaru, –
                              atsiliepė Vaidinimas.


Pranas

Pranas 

Įvertinkite komentarą:

Geras

Blogas

2017-04-30 12:14

Nuar 

Sakyčiau neįmanoma surasti to, ko nejauti savyje. Tautos širdis išnyksta, kai žmogus nustoja jaustis priklausantis tam tikrai tautai. Dabar tai madinga, kadangi šnekama apie dar didesnį valstybių suartėjimą Europos Sąjungoje. Kas lieka - kultūrinė autonomija. Tokioje pseudovalstybėje jau gyvenome. Tada svetimi šnekėjo: kam Jūs lietuviškai šnekate, juk rusiškai mokate. Ar laukia tas pats: juk angliškai mokate, tai kodėl lietuviškai šnekate? Tautos širdis, vaizdžiai tariant, susideda iš daug didesnių ar mažesnių širdelių. Svajoju, deja, dabar tik svajoju, kad eilinį kartą išliktume su savo bendra širdimi dabartiniame pasaulyje. Ypač patiko prozinė Jūsų kūrinio dalis. Įtaigiai parašyta.5. 

Ačiū, Nuar. O tavo komentarai verti dėmesio. Nemanyk tik, labai prašau, kad čia pagiriu, kad mano kelis  rašinius palankiai įvertinai. Jie (taigi tavo komentarai),  mano galva,išskirtini tuo, jais pasidairoma plačiau, aprėpia didesnę žmogaus gyvenimo erdvę, negu sutalpinta  kūrinyje. Jais mąstoma.

0

18

Kelionė po Savęsp (10)

Ar eisi už many, bernužėlio  

– Darbas yra darbas. Tai didesnė  išmintis negu, tarkim, knyga.  Ką gi, dėkui, vežėjau už malonų  pasimatymą. Tačiau dar labiau, žinoma, dėkui  Vidiniui. Jeigu ne jis, ko gero, Bladukas nebūtų...  atsiprašau, Vaidinimas nebūtų čia atsiradęs.
  – Judu pažįstamai? – savaime pasiklausė
  – Šiek tiek, šiek tiek. Susitinkame svarbesniems  reikalams aptarti. Prašė pasakyti, kad karieta jo  nelauktų. Į pirmą kelionę jis neišvažiuos. Bet, sakė, kai aprims karietos išleistuvių į kelionę šurmulys, pats asmeniškai apie  tokio  apsisprendimo priežastį painformuos. Taip ir tarė: Pats.  Asmeniškai.
– Jau žinau. Tarė jau..
– Ką? Jau aprimo šurmulys? Ne! ne! Negali būti, kad... – sukruto kaip gyvsidabris Vaidinimas ir, įsiklausęs, atrodytų, minutėlei į visą pasaulį, jau atliegusiu balsu: – Girdi? Tai ji, sėlė, Irena  Sėliukaitė, – pasakė Bladukas Vaidinimas. Paskui  dar, bet  jau iš kitos operos: – Užmišau pasisveikinti, nėra laiko atsisveikinti, – ir dingo, palikęs mane klausytis ir girdėti: 

Irena Sėliukaitė
  Visa Lietuva – ir ne tik Lietuva – senosios mūsų istorinės žemės slapia savo gelmėse tautos praeitį. Visur yra praėję mūsų protėviai, kurių dvasia šiandien galbūt sklinda tiktai biolaukais, energija iš pilkapių ir piliakalnių. Tarytum ir stipresni nuo jų nulipę. Kiek dar nepažintų, nežinomų likimų netgi XX amžiaus tragedijų pažymėtų žmonių. Ir todėl nepaprastai jautriai  per šią žemę eiti reikia, įsiklausyti į kiekvieną krustelėjimą, prikelti tai, ką dar šiandien atmintis gali padaryti. Daugybė tokių vietų, kad net  nejaučiame, kad ant kapo stovime, 
  – girdėjau ir  džiaugiausi, atsimindamas Ireną iš ankstesnio laiko, bet... Ėgi, ir vėl girdžiu, kad kažkas, it savo kailyje netilpdamas, atsidaužia. O netrukus jau kone kaip į  ausį. 
    – Va kaip viskas greita. Bėgau, ėjau, skubėjau klausti, kodėl tokia kelionė, vežėjau. Kaip tu ją  supranti? Ko joje ieškosi? Ir – ką? Ogi girdžius tai, ką ir tu girdi. Pasirodo, kad ir ateiti nereikėjo.  Tik pasiklausyk, tik girdėk, kas ką šneka. Ir vis tik: ko kelionėje  ieškosi, vežėjau?
  – Širdies.  Žmogaus širdies, – net  nemirktelėjęs atsakiau – Juoksitės, tamsta? Tačiau mieliau būtų, jeigu tamstos bent karietos pasostėje juokas neištiktų.
  – Juozapas mano vardas. Beje, netgi du turiu. Juozapas Albinas Herbačiauskas. Taip,  taip, esu  biski literatas, biski pisorius, biski net ir teisėjas. Daug kuo po biskį esu, bet .. bet tik ne širdies  paieškose. Jose  manęs daug.  Girdi?
  – Atrodo.
  – Jose manęs daug.  Ir todėl žinau, kaip visi tyčiojosi, piktžodžiavo: proto išsižadėjo ir vis tiek  kokios tai  širdies ieško. Bepročiu tapo, vienok  širdies neišsižadėjo. Kad nors greičiau  pasikartų,  nustiptų. Kokios ten jam širdies reikia? Proto, mat, neužtenka Tfu! Spjaukim visi sykiu: tegu eina sau po  šimts  velnių. Tfu! Kokios ten jam širdies reikia  Tfu! Baugu į jį žiūrėti – drugys  ima krėsti. Tai  baidyklė,  špukas, šmėkla Tfu! Tfu! Tegu  mus  Viešpats Dievas nuo tokio žmogaus saugoja.. …
  Klausau ir atsimenu: taigi girdėta, paskaitinėjant jo knygą „ Erškėčių vainikas“. Na taip, taip... Pats  Dzievulis  į rankas siunčia labai reikalingą žmogų.
  – Ačiū, – sakau, – kad ... Man labai rūpėjo su jumis susitikti ir štai Dievas mane išgirdo. Tegu jis saugo jus tokį ir toliau.. Aš klausausi tavęs lyg būčiau bažnyčioje. Kalbėk, kalbėk, Juozapai.
  – Betgi girdėk ką sako Irena Sėliukaitė. Tu jos  neturi teisės neišgirsti. Arba iš tiesų esi baidyklė, špukas, šmėkla.  Sakau, neturi teisės jos neišgirsti 

Irena  Sėliukaitė
Todėl į tokią karietą kviesčiau sėsti tuos, kurie  pasiryžo atvira širdimi priimti istoriją. Ir patys su atvira širdimi, be savo vertinimų, be pykčio, be pagiežos, be  išankstinio nusistatymo. Daug kentėta, daug persipynę ir džiaugsmingų, ir gražių ir įdomių faktų, ir likimų ant mūsų  žemės. Ir negalima juos vienašališkai vertinti. Todėl siūlyčiau eiti  atvira širdimi, švaria širdimi. Ir su dideliu noru suprasti kiekvieną, nes kiekvienas tragiškas žingsnis yra aplinkybių nulemtas žmonėms, gyvenusiems prieš mus. Įsigilinti, tai reiškia atskleisti bene  įdomiausią mūsų istorijos puslapį. Suprasti, kuo gyveno tie žmonės. Dėl ko kentėjo. Ir ar šiandien mes esame tos jų kančios verti? 

  O ten kažkur toli, kažkur apie Norulius ir Parloją atrodo girdžiu, kaip dainuoja Tomo Vaisietos tėvulis.

Pas mus kalneliai alaviniai,
O akmenėliai sidabriniai.

Balalėlės žydzi žaliais šilkais,
Iš viduries vercas  balci perlai...
-----------------------------------

Nuar 

Niekada negalėjau suprasti, kodėl Jaunučio Vienuolio „Lietuvos atgimimas ir Lenkijos idėja“ yra iš lenkų kalbos verčiama ne taip, kaip yra lenkiškame variante. "Odrodzenie Litwy wobec idei Polskiej" - verčiasi ne kaip pasakyta oficialiai. Teisingas vertimas - Lietuvos atgimimas dėl (arba vardan) Lenkijos idėjos. Tiek to, nurašykime lietuvių uždarumo ir šio uždarumo reikšmės lietuvybės išsaugojimui nesuvokimą Jaunučio Vienuolio įgyto išsilavinimo pobūdžiui, o būtent, J.A.Herbačiauskas studijavo tik lenkų universitetuose. Jo indėlis lietuvių kultūrai yra didžiulis. Tačiau Lenkijos universitetuose nebuvo ilgą laiką lietuvių kultūros studijų. Todėl šis dydis žmogus negalėjo suvokti, kad uždarumas tapo pagrindine priemone lietuvybei išsaugoti tiek nuo rusinimo, tiek nuo lenkinimo. Uždaras lietuvių būdas keletą amžių iš eilės tarytum nebyliai kartojo ateinantiems svetimšaliams - jūsų reikalai mūsų neliečia. Jūsų keliamas šurmulys mus jaudina tik tiek, kiek tai liečia mūsų derlių, mūsų gyvulius ir knygas lietuvių kalba, slapta atgabentas į Lietuvą. Sukalbėti maldą namuose prie švento paveikslo mes mokame ir be jūsų pagalbos lietuviškai. Ir tik trys kartus uždarumas buvo pralaužtas: T.Kosciuškos sukilimas, 1831 m, sukilimas ir 1963 m. sukilimas, nes buvo minimas Lietuvos vardas. Iki pat išvykstant iš Lietuvos, J.A.Herbačiauskas taip ir nesugebėjo perprasti uždaro lietuvių būdo.
Ši Karietos dalis yra labai specifinė, reikalaujanti iš skaitytojo tam tikrų žinių iš lietuvių kultūros raidos XX amžiaus pirmoje pusėje. Ne visiems gali patikti. Aišku padėtį šiek tiek gelbėja Irenos Sėliukaitės pasisakymai, tačiau ne visiškai. Vertinant balais, sakyčiau, kad tekstas yra sunkus, tačiau be šios dalies Karieta nejudės toliau. Vardan gražiai piešiamo kultūrinio palikimo 5. Jei kiti vertintojai mane užmėtys kokiais nors sunkesniais daiktais, aš suprasiu, kad jie yra teisūs.

0

19

Kelionė po Savęsp (11)

Tai neisiu už tavy melagėlio

  Persistengiau. Ir netgi per daug  persistengiau, – ir kartą, ir kitą pagalvojo Vaidinimas, vis giliau, natūraliau įsijausdamas į Juozapo Albino Herbačiausko vaidmenį. O šįsyk jau sukluso: vaidmenį? Na jau! Tai jau ne vaidmuo, tai jau jis pats įsitaiso manyje, įsitaiso būti manimi. Net nenujautė, neįtarė, kad taip gebėtų, bet dėl to savęs nepeikė, nes nuojautose girdėjo, kad jeigu ne karieta, tokia persikūnijimo, anot jo, „persimainėlio“ lemtis nebūtų ištikusi. Regėjosi, kad save, Bladuką, menkiau pažįsta, negu iki šiol jam nežinomą subjektą, įregistruotą į žmonių visuomenę Juozapo  Albino Herbačiausko kodu. Dabar, bent per šį laiką, sruvanti visais  pasaulio laikrodžiais, jis jį žino ir jam malonu juo būti. Kažkam prireikė, kad karietoje atsirastų ypata, sugebantis pabūti už kitą ir toks  pasirinkimas krito jo daliai. Oi, Bladukai,  Bladukai, kokie biesai tave apstojo, kokie dyvai, kokie čiūdai. O sako, kad dievo nėra. Yra ir  jis, ir velnias. Abu yra. Abu. 
  Vaidinimas juto, žinojo, kad jo kaip persimainėlio, kaip aktoriaus, artisto galimybės neįtikėtinai  išaugo jam atsiradus karietoje ir atrodė, kad savo prigimtimi buvo palieptas atsirasti tarnyboje, kurioje aukščiausiu dėsniu įteisinta nuostata:  vienas už visus, visi už vieną.  Kas tie VISI, Vaidinimui nedaug rūpėjo, niekas į smegenis neskambtelėjo. Atsiradęs Juozapo  Albino Herbačiausko vaidmenyje, buvo laimingas, kad čia taip gera, patogu, paprasta. Oi, brolaliai, oi, sasulės, niekas netrukdė ir anksčiau čia ateiti, betgi viskam savo  laikas– nebuvo svetimas tokiam supratimui Vaidinimas.
  Dabar, kai šie užrašai kilnojami daugiau kaip po dvidešimties metų, man pačiam nelabai malonu  suvokti, kaip galėję atsitikti, kad mano ar ausims,  ar akims, ar  tiesiog  protui pasiliko nepastebėti  atrodytų, akivaizdūs dalykai, kuomet ir iš Vaidinimo elgsenos kaip iš maišo yla „išslysdavo“ Bladukas. Ot, kad  ir  jo: oi brolaliai, oi, sasulės... Šitaip iš dūšios iškalbėti, išskyrus Bladuką, ogi niekas nemokėjo per visus Kabelių parapijos parapijonis, per visus šilinius. Ir bendrai, ar išvis  galima patikėti, kad iš savęs išnyktų, išsipustytų Bladukas, atėjęs būti Šklėrių sodžiaus žentu?
  – Jeigu mudu, duok Dzievuliau, suvoktum, kas čia  vyksta, jeigu atsivertum teisybei, nepyk, vežėjau, – ne sykį iš vaidinančio Herbačiauską pasigirsdavo  Bladukas, netgi  primindavo, kad – antai! – ir ant  stipino rato užrašyta:  tikime ir abejojame,  abejojame ir tikime. Tačiau man nepavko  atitraukti dėmesį nuo karietos ir  jos prasidedančios  kelionės reikalų
  – Tamsta, jus suprantu, – kalbėjau Juozapui  Albinui Herbačiauskui. –Tiek ieškojus Tautos  Širdies ir jos neradus, vargu ar galima patikėti, kad  kas kitas ją suras. Aš irgi nesu tikras, kad  pasiseks tai padaryti, bet daugybė ženklų liudija, kad...  kad didysis karietos šefas yra būtent Jis.  Būtent. Jis žino, ko mums reikia. Žinojo netgi tuomet, kai karietos dar nebuvo; kad ji bus ir  ko  jai reikės. Nemoku  pasakyti, kaip labai džiaugiuosi,  matydamas jus karietoje. 
  – Neginčiju. Tačiau manu, kad geriau nusiteikti niauriau.  O jeigu būtų geriau, tuomet – valio! Gal  tos Tautos Širdies net nėra –  galėjau Vaidinime vėl išgirsti Bladuką, bet –`ne, neišgirdau. 
  – Gal? „Gal“ ne tas žodis. Kuomet  matau jus atėjusį į karietą, tariuosi, kad jo negirdžiu. Per tamstą  girdžiu Dievo žodį ir jo palaiminimą. Ir mintis  galvoje  gyva, kaip  žaltys. Anksčiau jis irgi dievas.
  – Taip, taip, anksčiau lietuviui jis irgi dievas, o dabar šliužas.  Daug kas negeba atskirti nuo gyvatės... Kai dievai geri, tegu jie būna, bet aš dabar suprantu, kaip greitai  galima jų netekti per jų geresnį pažinimą, – pakalbėjo Vaidinimas.
  – Tik dabar?
  – Tik dabar, vežėjau. Tik. Tačiau yra kitas dalykas. Girdėjai, ką apie karietą kalbėjusi Albina Šiupienienė: Žiūriu iš  arčiau – karieta. Menkutė ir prasta. Ar nesubyrės pasukusi į kelią?  Tačiau  pasirodo, kad karietos reikalai tokie, kad  joje  reikia  būti, gyventi joje  ar bent gyventi ja. O  tuomet  ir  suvoki, koks  tai  nepaprastas  kinkinys.  Parodyti  į  jį kaip dvarą,  mano  galva – maža. Tai  Dievo  žodis,  Dievo kūrinys. Ir aš jo pradedu  bijotis  Taip, taip. Ir tas Herbačiauskas, tas  biski pisorius pradeda jos bijoti. Kodėl?  Aš  pats, vežėjau, nežinau  kodėl. Pats tavęs noriu paklausti –  kodėl?
– Aš irgi, tamsta, bijausi, tačiau įsitikinęs, kad tas  Herbačiauskas, tas biski pisorius, ieškodamas Tautos Širdies, surado jos ateitį, kažką iš mūsų, vežėjų,  gyvenimo, Juozapai – Albinai. Nepyk, kad taip ir vadinu jus kaip vežėjas. Vardu.
– Dvejais vardais.
–  Na taip. Man taip paprasčiau suvokti, kaip solidžiai pritinka tavo kažkada pasakyti žodžiai:
  Šiandieną reikia būti taip vadinamu „visžmogiu“ tai yra tokia ypata, kuri būtinai privalo apie viską rašyti ir kalbėti, nors to visko ir nežinotų taip, kaip reikia. Tokie, ypač  tokie didvyriai mums  šiandien  reikalingi. Šiandieną kalvis, padėkim, privalo būti ne tik kalviu, bet ir poetu, o kunigėlis – ne vien tik  išpažinėju, bet ir  visokių mokslų, visokio meno, nors ir nepripažintu, (žinoma, visuomenės) daktarėliu.
  Tyla po taip pakartotų Juozapo Albino žodžių užtruko ilgiau, negu reikėtu. O paskui jis taip:
  – Jau kelis kartus, vežėjau, girdėjau dainuojat dainą. Sena daina, bet lig šiol karietoje ji palikta be  pabaigos. Mielai ją kažkada kažkur apie Norulius ir Perloją dainavo Tomo Vaisietos tėvulis,  karietoje – pats Tomas, melai ją dainuoja ir Bladukas, atėjęs į Šklėrių sodžių būti jų žentu. Pamaniau, kad ir man reikia pabandyti. Kažin ar kitą kartą tokia proga pasitaikys. Kalbu apie dainos pabaigą, vežėjau. Taigi žiojuosi:.

Oi tu, berneli dobilėli,
Tai neisiu už tavy melagėlio.

Tai neisiu už tavy melagėlio,
Tai nebūsiu tavo priesegėlė

Pas jus kalneliai gryno smėlio
O akmenėliai cisnagėlių

Balales žydzi žaliais maurais,
Iš vidurio vercas baltos smilcys.

0

20

Kelionė po Savęsp (12)

Estafetė į Šklėrius

  Susėdome trise, Pro su Poe (proza su poezija) ir aš. Pagalvojau, kad jau netrukus sukaks 20 metų, kai paliktas karietos. Iki šiol sakydavau „išmestas“ iš karietos. Tačiau dabar stengiuosi vengti kategoriškumų ne tik šnektoje, bet ir mintyse. Žiūrime trise į pavasarį, į jo nešiltą gegužę, pasidalindami vienu langu, ir...  laisva, gražu iki besileidžiančios saulės Vakaruose, iki Šklėrių pietuose, prigludusiu kaimu  ir pabirusiais  jo vienkiemiais vidurkelyje tarp Marcinkonių ir  Druskininkų. Tai šilinių dzūkų  kraštas ir Šklėriai mano gimtinė. Nuo Vilniaus Balsių iki jų ne taip toli, apie pusantro šimto kilometrų, tačiau jau treti  metai, kai ten neužklydęs kūnu.  O mintimis...
  – Ot  taip, mano mielos ponios, – nelinksmai pasakau. – Jau ir  gimtinė pasilieka praeitimi. Sunku patikėti, bet pasilieka.
  Taip „mielomis poniomis“ pirmą kartą pavadinau Pro ir Poe. Anos lyg neišgirdo.  Aš irgi taip  pašaukiau netyčia, bet man iš  tiesų JOS  mielos, labiau savos, negu bet kas iš susietų su manimi savu krauju.
– Betgi užrašyta nemažai ir dar vis rašai, – atsiliepė Pro, Šklėrius geriau žinanti iš raštų. 
–  Jeigu  ne tu,  Pro,  jeigu ne Poe, esu įsitikinęs, kad aplinkui mane būtų tuščia, tuščia.
  – Na jau! – tingiai atsiliepė Poe. – O Vidinis? Nemanau, kad  jis  leistų tokiai  tuštumai aplink tave  išnokti, kaip kad sakai.
  Vidinis. Taigi Vidinis. Dar neprisipažįstu ir sau, bet  vis baugiau darosi  išgirsti jo vardą. Atrodo, kad mažėja jo. Anksčiau, kur pažvelk, vis jis.  Reikia  ar  nereikia, trukdo ar padeda. Dabar gi pasitaiko, kad ir laukiant negali sulaukti. Negi gali atsitikti, kad ir  jis kaip Šklėriai – į praeitį, į praeitį, į... Negi, a? 
  – Ak, taip. Daliai, kurią turiu, Vidinis nusipelnęs  labai  daug. Būdavo, kad  negalėdavome atpažinti,  kuris iš mudviejų Aš, o kuris Jis. Neduok Die, kad  ir  jo neištiktų gimtinės dalia.
  Apie tai buvau  mąstęs ir anksčiau, bet ne taip nūdnai. Pagalvodavau ir greit užbaigdavau beprasidedanti procesą. Labiau atrodydavo, kad netekęs karietos, dar vis nesuvokiu, kaip natūraliau save išreikšti. Buvusiu  būti, kad ir vežėju, ne tai kad nesinori, bet netgi atrodo, kad toks dvasios autoportretas nebūtų teisingas. Taip, jau be botago. Be vadžių.  Be karietos. Be žirgo Ygagos. Tačiau neretai į save  nusileidžia laikas, kai supranti, kad tai netiesa, kad tokie regėjimai yra haliucinacijų išraiškos, o visas karietos kinkinys pasilikęs kaip Tada.  Ir vežėjo amunicija –  irgi  kaip Tada. O kad kiti to nežino, nemato, tai turbūt  yra esmingos priežastys, kad  reikalai būtų tokie, kaip yra.
Ir  todėl dar kartą: kas esu?  Vežėjas  ar jo šešėlis,  atsiminimas apie ji?
– Atrodo,  saulė  netoli. Už ano miško. Net arčiau. Leidžiasi miške.  O iš tikro nei ji  arti, nei leidžiasi, – sako Poe. – Galbūt ir Šklėrius reikėtų įrikiuoti į tokį supratimą. Beje, kuo tau  neįtikome, kad mudvi su  Pro nusiteikei vadinti  poniomis?

– Netyčia. Taip  ištrūko,  Bet ar negražu? Ar  ne  solidžiau? Nebūtų  jauku šalia save matyti paneles.
–Taip, gimdom mudvi daug ir nuo daug  ko. O  paskui,  žiūrėk, lyg ir nematome savo kūrinių. Paliekame praeityje. Kaip tu  Šklėrius. Kaip  karietą. Paliekame ir užmirštame.
–  Palauk, Poe, palauk. Pro, ar girdi, ką sako Poe? Gimdote daug ir nuo daug ko.
– Galėjo, žinoma, tarti ir kitaip. Tarkim, perim  daug, nedaug  rūpindamosi, kaip atrodo perimų kiaušinių sveikata. Galėjo tarti ir dar  kitaip. Dauginimosi  modelių sukurta nemažai.
– Viešpatie, atsiliepk: tu esi, ar nesi? Ir man net  nelabai rūpi, ką  savo tėvui, prieš išeidamas į  Šventojo kelionę pasakė Pranciškus.
– Ką jis pasakė, –  Pasidomėjo  Poe..
– Ką? Ką? Klausk Pro. Tai iš jos užrašų.
Poe atsigręžė į Pro ir pakartojo savo  klausimą 
  Ten taip parašyta, – atsiliepė Pro ir pacitavo:
  [i]Tėvo ir vyskupo akivaizdoje, Pranciškus  nusimetė savo rūbus, ir paklojo tėvui po kojomis, tardamas: „Nuo dabar aš laisvai galiu sakyti,
„Tėve mūsų, kuris esi danguje“, o ne „ tėve Petrai Bernardone“. 
  – Va, va... Ir  jums,  mano ponios, ne gėda matyti tokį šventajį. Aš tokio į karietą nebūčiau ėmęs.
  – Nenuostabu, jeigu ji nebuvo pašventinta,  nes irgi parašyta:  Meilė  To, kuris  mylėjo mus  labiausiai,  turi būti labiausiai mylima,  -  vėl pakalbėjo Pro, o po tylaus atokvėpio lyg sau, lyg man su Poe, lyg kažkam už lango: – Ne ponios mes. Labiau proletarės, tačiau dvasinis pasaulis sunkiai pasiduoda žodžiui. Natūralu, kad ir pas  mus atsitinka taip, kad lyg kažką pradedame, pasižadame, įsigeidžiame, o paskui nutylame kalbėti, nutylame judėti – krutėti. Net atsiminti  nutylame. Man atrodo, kad nemokame  būti  karietos keleiviais.  Ją daužome, niekiname, laidojame, o iš tikrųjų karieta važiuoja. Suprantate?  Ji važiuoja. Kad  ir  dabar.  Tarkim, į  Šklėrius.

Įsiklausau į tylą.
Žvelgiu budėjimu į naktį
Ir kaip sargybinis                                 
Net seną atmintį išvaikštau.   
Ji didelė – net iki pat sapnų,
Kai negali užmerkt akių.
O ten, užmerkus jas,
Ir vėl budėjimas jautrus
Neduoda atsibusti.
Tačiau šį kartą į namus grįžau,
Norėdamas ir čia,
Krašte gimtam,
Ugnelę šilumai užkurti.

– Bet tai praeitis, tai jau būta
– Ša! – sudraudė mane Poe ir, perėmusi iš Pro estafetę, skuodė  toliau  link Šklėrių.

Žarijos jau užgesę.
Vorai voratinklius kabina.
Gal būt tik jie dabar ir gali
Sugauti, apraizgyti laiką
Ir palaikyti –
Toks nejautrus, nematomas,
Be kojų vaikšto po sodybą,
Atsiremia į akmenis,
Į tėvo plūgą, į akėčias,
Ilgiau užkliūva prie skiedryno,
Iš kur ugnis ateidavo
Sušildyti namų.

  – Nežiopsok! Dabar tavo  eilė, – perdavė  estafetę  Poe.  Jau  iš  paskos. – Nepasiduok  aplenkiamas. Iki pat Šklėrių.
 
Tai gal nuo čia, sakau, nuo jų
Pradėsiu šitą sunkų savo žygį,
Nes kelias kreivas,
Atmintis – lėta.
Sutūpę raidės netiki, bet laukia –
O gal?
Gal įsikurs ugnis ir šiluma
Vėl apsigaubs pavargusiais namais,
Kad būt jaukiau girdėti tyloje,
Budėjimu žiūrėt į naktį,
Kur Šklėriai po šilinių kraštą vaikšto
Sapnų ir ilgesio pilni.

  – Jis jau ir sėdėdamas miega, – išgirdau  pažįstamą  balsą.
  – Ir akių nereikia  užmerkti. Atviromis akimis miega. Kaip kadaise  karietoje. – Neginčijo Poe.     
– Ką išmoksti, ant pečių nereikia nešioti. Vežėjas gi. Tikras, – buvo lojalus reginiui ano balso savininkas.

0


Вы здесь » Trys pelėdos » AŠAŠAI » Taip, kalbėsim apie valstybės AŠAŠAI kūrimą.