Trys pelėdos

Информация о пользователе

Привет, Гость! Войдите или зарегистрируйтесь.


Вы здесь » Trys pelėdos » TEBŪNIE KNYGA (1939 - 2019) » 1939 – 2019 ( jubilijiniai)


1939 – 2019 ( jubilijiniai)

Сообщений 101 страница 110 из 124

101

11. Tas  mano  AŠ:  suprask, kad tie toliai  atsidriekę toli toli  iš praeities ir toli toli  iš ateities.
 
  Supratau, kad Aitvaras neskuba sugrįžti į dangų. Tik dar vis nemokėjau patikėti, kad  jam rūpėtų paredaguoti poeziją, kurią parašęs prieš 80 metų. Bent jau šią, kurią girdžiu sutelktą po pavadinimu „Naujamečiai apdūmojimai“
  Negi taip galėtų būti? – gan nepatikliai šypteliu savyje ir girdžiu, kaip iš toli toli atsišaukia, atsiliepia gražiausi ketinimai, aukščiausi polėkiai, paauksuotos ir auksinės mintys. Supraskit, prašau,  kad tie toliai  atsidriekę bent dvejomis  kryptimis: toli toli  iš praeities ir toli toli  iš ateities. Tačiau labiau sudomino žinia, kad atsišaukia ne bet kas iš TEN, o būtent Aš.
  Prisiminė kita panašaus pobūdžio literatūra. Tarkim, Raimondo iš „Rašyk“ Lyg išspinduliuoja patį autorių, o  aš džiaugiuosi,  kad galiu jį priimti į save, kartu  prisimindamas filosofą ir šiaip man mielą žmogų Seneką. Taip, taip, Lucijų Anėjų Seneką , pasirodžiusį žmogaus  gyvenimą  gyventi laike su Jėzumi Kristumi, konkrečiau –  gimusį 4 mūsų eros  metais. Raimondas gi po dviejų  tūkstantmečių  taip:
   
  Kažkas miške dar šiandien  uogas  renka
  O aš nuo vakar į  tenai einu.

    Man protinga  jį taip  girdėti ir susikaupęs jam sakiau:
  –Girdžiu tavyje, Raimondai, ir Seneką, tačiau  jis kategoriškesnis,  jis sako, kad  ne tik nuo vakar toks ėjimas, ir ne tik  tavo, bet kas valandą, kas minutę, kas sekundę ir  kiekvieno iš  mūsų. Gerai, kad nebijojęs,  nepatingėjęs savyje pasidairyti po visas pakampes.
   – Ačiū, - atsiliepė Raimondas.
   Seneką gi, neretais savo knygelėje mini ir Pranas. 
  Nieko nuostabaus, jeigu ne kartą karietą kartu važiavę.  Ir ne  tik. Pažintis irgi  prasidėjusi neieškant jos. Pakako Pranui išgirsti jį  savo  mielajam Lucilijui sakant:
  – Ar galėtum nurodyti man tą, kuris brangintų laiką, kuris įvertintų dieną, kuris suvoktų, jog miršta kasdien?
   Va, tiek ir pakako judviejų pažinčiai, pakako atsirasti poreikiui paieškoti progų pasibūti kartu. Įsivaizduoju, kad ir iki  tol Pranas kažkiek savyje turėjęs Senekos, o Seneka jo, Pranuco. Ot, ir uždainavo iš karietos , papliauškėdami kaip čigonai botagu. Tikriausiai girdėję:

Oi, parvešim šimtą metų
Mūs šalelės mylimos,
Šimtą metų, šimtą metų –
Visą amžių Lietuvos...

  Smagu, linksma.  Tik, kas  matė, ar  parvežė? Kaip toji šalelė karietoje atrodo? 

Raimondas irgi  kelionėje.

Ledinėm  kojom  atšvaitus matuoju
Kažkur  šalia prabėgo aitvarai.

  Taip, taip, Raimondai,– mąstau,  – išskyrus vieną, visi kiti kažkur, kažkur. Gal netgi venas kitas ir tavyje, tačiau  ne taip paprastas juos aptikti, nors  anieji  įsispoksoję žiūri, stebi tave, o tu nemoki patikėti, kai sužinai, kokios tavo tarnybos jie, sau geidžia.
  Čia aš  jau iš savo praktikos       
  Jaučiu it dabar: jis, Aitvaras, sėdi šalia manęs. Kalbamės. Ne be liudininkų, nes kartu ir varnas Golius. O ar susikalbame? Tačiau vis dėlto pavyko įsitikinti, kad Aitvaras iš tikrųjų  įsigeidęs, kad paredaguočiau jo poeziją.  Rodo į laiką, kur ji atsiradusi prieš  80 metų,  gieda Vilniaus  himną ir  įtikinėja, kad  jo poezija apsenusi, kad ją reikia modernizuoti, pertvarkyti, suredaguoti taip, kad... nebūtų tokia, kaip  anąmet pirmą kartą jo pagiedota, pirmą kartą į žmones išleista.   
  – Sunoko laikas jai būti šiuolaikiškesne,– teisina savo užmačią..
  Ką  pasakyti?
   Gūžt  pečiais. Tačiau tai nepadeda ir reikia pasakyti.
Sakau:
  – Aš  jau , Aitvarai, savaitė, o  gal ir dvi, kaip nesugebu  išeiti iš vieno  kalendoriaus lapelio, būtent: iš 2019 m. sausio 1 d.
   – Suprantama. Nauji metai. Šventė. Ir man jose patinka užsilikti ilgiau, – atsiliepia  Aitvaras.
   – Suprantu, kad  juokauji, Aitvarai, bet iš tiesų nesunkiai suvokiu, kad kokia tai savo  dalimi aš  jau esu ten.  Tačiau tai man netrukdo, kad nežinia kokia kita dalimi pasilieku būti praeities laike. Tačiau dar yra ir trečioji  pozicija.   Esu  esatyje,  esu, sakytum,  praeities ir ateities sandūroje. Esu it konstanta, kurios  dydis  nebūtinai  žinomas, bet  būtinas. Tai  panašu į būtį tarpduryje, kur susitinka praeitis su ateitimi. Ar  supranti, ką  kalbu?
  Dabar jau pečiais gūžteli  Aitvaras.
  – Nepasakyčiau, kad ir aš suprantu, bet žinau, jaučiu, suvokiu, kad yra tokia žmogaus būtis, susikaupusi  į  jo AŠ. Spinduliuoja į visas keturias puses, į visas šalis, ir...
– Ir girdi, kaip Dievas taria,-  Įsiterpia varnas Golius , o Aitvaras bando nutildyti, kad, girdi, palauk, palauk  Goliau. Apie Dievą prisiklausau  bažnyčiose. Ne dėl to aš čia? Ir ne iš  dyko  buvimo. Tačiau varnas  Golius  savo  apsiejimu, savo elgsena neretai  panašus į  ožį. Ir šį kartą  nelaukė, nenutilo, o elgiasi kaip ūmai sumanę:
  – Ir girdi tas mano  AŠ, kaip Dievas  taria:
   „Tepasidaro tvirtuma tarp vandenų, ir ji te atskiria  vandenis nuo  vandenų! Ir  Dievas  padarė tvirtumą ir   atskyrė vandenis , kurie  buvo  po  tvirtuma, nuo  buvusių  viršum tvirtumos. Ir taip įvyko. Ir Dievas praminė tvirtumą Dangumi; ir pasidarė vakaras ir rytas – antroji  diena.“
   Šį kartą it susitarę, jau abu kartu su Aitvaru  gūžtelėjome pečiais. Aš  žinojau, kad su  ožiu geriau  nesiginčyti. Tačiau pasirodė, kad tai žino ir Aitvaras
  – Apgailestauju, Poe, kad  tiek  daug  nuoskaudų dėl  manęs susilauki. Net ir didžiausios  – nepaisymo. Nuteikia lyg  nemato, lyg tokios nėra tavęs. Ką gi, teks  iškęsti, tačiau prižadu, kad kaip  ryto saulė į tave
į tave  nulimsiu –
E!  O...!
Dainuok, Poe,  dainuok...

0

102

https://www.facebook.com/
http://zaliazole.lt/
https://mail.google.com/mail/?pc=carous … va=1#inbox
https://mail.google.com/mail/?pc=carous … va=1#inbox
chrome://bookmarks/

0

103

https://www.facebook.com/photo.php?fbid … amp;type=3

0

104

Kasdien 2016
gruod.-12
nejaugi nežinai, kad  tvanas neišnykęs
tik krapštelėk  giliau  po  akmeniu,  po  kalnu
po šulinio  ar  po  šaltinio vandeniu
Po  kojomis, išėjusioms į lauką
Lkur  bitės  iš ęiobreliu medų renka

Banguoja  jis, kaip ir  tada
Aukščiau  kalnu
Bet  vis  dėlto  žemiau
Už Nojaus laivą

Ir  nepaklausk, kodėl regėjimai tokie –
Negėdinkim  tiesos,
O ir savęs  peikti nereikia

Aukščiau už  kalnus po  kalnais, po  okeanais
Kaip  Dievo  žodyje, kaip  tiesoje
Gyvena biblijinis  tvanas...

0

105

Ačiū
Norėčiau uždaryti laiką savyje
tačiau, matyt, kalėjimai neegzistuoja jam –
pro užraktus išslysta,
pro adatos skylutę kaip ir rakto...
ir teka raukšlėmis upeliai
gilėjančiomis kaip galaktika.

Bet jeigu atsitiktų, ko tikrai nebūna
ir pasakytų:
dar kartą koks buvai, išbūk...

Žinau, ir Dievas man nepatikėtų,
bet buvusiu jau nenorėčiau.

Ramus, kone tylėjimu rašau Žmogaus dalia į kalendorių –
Ačiū, buvau.

0

106

Kaip į dienoraštį: I

Įsiterpia Alepas į kasdieną
ir, Dieve, kaip – ne taip!
Maniau, kad Rusija
už namo sienų,
ir jai pakaks manęs
O ji  – jau ten.
Maniau, kad  ji po Krymą bastosi
Po Ukrainą šliaužioja geležimi.
o ji  aukštai,  pakilus į  padangę,
pavertusi  Alepą į griuvėsius,
Išdeginusi pelenais ir ugnimi

O Vilniuj  sniegas, sniegas, sniegas
ir kruvinas Alepas...

Girdžiu, kaip aikteli ir  Salomėja  Nėris:
Būkit, kraugeriai,  prakeikti
rytmetėlį  ankstų

Ir iš  griuvėsių žuvusius renku
Su  kūdikiais ant rankų

Įsiterpia  Alepas į  kasdieną
ir prakeiksmas atrodo kaip  malda.

0

107

http://sa.uploads.ru/t/B6TwJ.jpg

12. Tas mano AŠ: didžioji svečio garbė, kad atėjo į namus

Diena, kita, trečia.... Ogi  nieko, kas  kažkaip atitrauktų nuo  savęs. Varnas Golius nebuvo anė rūstus,  anė laimingas. Jis, kaip įprasta, kuomet  apsipranta geba save solidžiai vertinti ir nepasiduoti svetimoms  įtaigoms. Dabar ir jo nėra. Išskrido kartu su Aitvaru. Neatrodė, kad  abu  jie pasiruošę  draugystei, tačiau pabūti  kartu danguje judviem  jaukiau – galėję skrisdami pasikalbėti ir nepaisyti, kad kas girdėtų, o  man šį kartą norisi į Šklėrius ateiti pėsčiomis,  ant  kupros dar ir savo namą – palapinę nešiantis. Ten atsiradus man irgi  visuomet  įdomu ir daug  kas pažįstama. Būtent ten pirmą kartą susitikau su Pranu, kai  jis dar vystykluose, kai įkeltas gyventi lopšyje. Tuomet ir savo vardą  išgirdau – Vidinis. Taip jau, matyt, dangaus  padovanota, kad anos  man simpatingos, palankios moterys (dažniau būna, kad  jų netgi nematau,  bet jaučiu, žinau jas esant), daro  įdomias įtaigas. Kartais pasijaučiu,  kad kartu su varnu Goliumi ir Aitvaru galiu pakilti į dangų, ten neatsilikdamas nuo jų nei per varno sparno mostą.
  Kelionė pėsčiomis, regisi, irgi nemenka dalimi įkvėpta abiejų jų  – Poe ir  Pro. Net atrodo, kad tingulys atsitraukė, nes ruošiuosi jai  atsargiai, baimindamasis, kad ir išėjęs į  kelionę, kažko  joje  neužmirščiau. Kalias gerai žinomas, nes ne kartą į ten ir atgal nuvažiuotas automobiliu, bet poreikis būti susikaupusiu  dėl to neslūgo. Atrodo, it būčiau ekstrasensas ir kone labiausiai rūpi  išjausti pajautas kelionės, kurią prieš dešimtmetį būtą laiką automobiliu iš  Vilniaus į Šklėrius su Pranu nuvažiavo Mindaugas.
  Pranas apie  tai rašė, bet  neatrodo, kad  parašė. Atsargiai dėliojau  juodraščio lapus, lyginau, klijavau, mokiausi įsiminti kai  kuriuos tekstus ir buvo  panašu, kad ši kelionė bus paskutinė tokia. Todėl ir  panorėta:  tebūnie ji  tokia, kad įgrisusios iki kaulų smegenų, nesigailėčiau jos, jog taip atsitinka, kad jį išsemta, išbūta iki sudie .
  Prano kelionės su Mindaugu aprašymai gan nenusisekę. Lig šiol nelabai suvokiu, kokiu tekstu liudyti užrašų pradžią. Ir vienas tekstas  lyg tiktų jai, ir kitas lyg, ir trečias lyg... Galiausiai pasirenku šį, nes
bet... ką daryti, kai  jau ir delsti nėra laiko. Tačiau save įtikinėju, kad tai tekstas su kuriuo

  1. Nors į sceną eik

  Skambina? O gal ausyse, – suklusau, bet skambutis pasikartojo ir už  durų suradau nepažįstamą, kresną, tvirtai ant kojų stovintį žmogų. Buvo vienplaukis, atviro veido ir nors baltinių rankovės ties  alkūnėmis valstietiškai paraitotos, vis dėlto jo bijoti nereikėjo
  – Sakykite, pone – paklausė, – ar jūs Pranas. Ieškau  Radijo  karietos  vežėjo, o  Vilniuje, juolab Naujininkuose surasti reikalingą žmogų ne taip paprasta.
  – Ko ieškote? Radijo karietos vežėjo? Perklausiau atviraširdį ir galėjau lažytis, kad  girdžiu neretai sapnuose girdėtą balsą. –  Betgi nėra... jau nėra Radijo  karietos. Ne matai ir ne pora, kai jos nėra.
  – Vadinasi,  suradau jus. Taip  juk? Jūs esate Pranas.
  – Kai nėra Radijo karietos, neturi reikšmės, ar Pranas, ar  Pranucis, ar  Antanas, kadangi tai lygu nuliui.
  – Atnešiau  knygų, kurios Radijo karietoje turėjo kitoniškesnį  svorį, – pasakė jis ir padavė „Senojo Testamento“ tomą,  taip pat  Age Meyerio Benedictseno  „Lietuva. Bundanti  tauta“
  Žmogus kalbėjo nakties sapnų balsu, vis labiau įaudrindamas mano  sąmonę. Neabejojau, kad atnešta literatūra yra iš karietos. „Šventasis  raštas“, atsiradęs nuo jos kelionių  pradžios, o „Lietuva.  Bundanti  tauta“ atsirado 1997 metais.  Vilniaus Vytautai ją  gausiai papuošė savo  autografais ir paliko įrašą.

  Gerb. Pranui, Radijo karietos  vežėjui
  Beveik nuo Vilniaus Vytautų klubo įkūrimo mes  bendraujame  su Jumis. Žavimės R. Karietos  kelionėmis, kuriose skleidžiate Vytauto  Didžiojo dvasią, kviečiate daugiau mąstyti apie tautos savimonę, gydote „pūliuojančias visuomenės žaizdas.
                            Sėkmės Jums, sveikatos
                                                      Vilniau Vytautai
 
  Ir parašai, parašai... Nors visi jie ant knygos puslapių ir pasirašyti  tušinukais, tačiau žiūrėdamas  į juos mačiau aukštą dangų ir  gražiausius žvaigždynus jame.  Beje, ir dabar menkai numanau, koks  instinktas panūdino  šias knygas turėti arčiausiai 
Knygų Radijo karietoje buvo nemažai, bet  šios – visų kitų priekyje it  atkartodamos Mažvydą, vis paragindavo: neužmiršk, imk ir paskaityk
 
  Taip rašo Pranas, anos karietos vežėjas.
  Dabar jo knygos kaip palikimas atsirado mano nuosavybėje. Ir aš ne vėjavaikiškai tariusi, kad jos man  galės padėti.  Pasiimu jas pėsčiojo kelionėje su savimi. Nebuvo abejonių pasiimti ir Prano knygelę „Tas  mano AŠ“.  Na, o kaip elgtis su Aitvaro palikimu? Kokia priežastis  mane atgrasina, netgi, sakyčiau, pabaidė ir Aitvarą pakviesti į pėsčiojo  kelionę. Tikriausia, nebūtų sutikęs, bet... ar  sunku buvo taip padaryti? Pagaliau, kodėl  ir  dabar  lyg  kažkas  neleidžia pasiimti  jo raštus?

Negyja kruvina žaizda,
Nors eina tryliktieji metai...
Ir neužgys ji niekada
Kol spardo ją  mozūro batai.
Kol pavergtųjų aimana
Nevirs išganymo daina.
Dabar tenai vien girdis raudos
Tik  rūstūs  vėjai klyksmą gaudo
Tik  plukdo ašaras karčias
Pro Kauną į marias plačias
Maironio apdainuotos upės
Tik nesiliaują odą lupęs
Atvykęs  kąsnių gardesnių
Nuo  pavergtųjų,  silpnesnių

  Ten, Aitvaro raštuose ir daugiau panašiai, bet...  Ar reikia tuo deginti akis ir atmintį? Galbūt toji Europa, išeinanti į valstybių sąjungos kelią, ne be panašų  paskatų: Esam Europa  ir... ša! Baigėsi  tarpusavio karai dėl jos teritorijų. 
Prano knygelę „Tas mano AŠ“ paslinkau prie literatūros, pavežiotos  Radijo karieta. O ką daryti su Aitvaro palikimu?
Stoviu, tyliu, dairausi aplink. Kaip apsispręsti, a? Bjauru, kai tave  po  kojomis pameta, šluosto kojas, vaikšto. Tačiau kodėl toks jausmas  aprimsta, kai pasijunti galįs kitą po  kojomis pakišti ir juo pavaikščioti?
  Europa,  greičiau būk! 
  Imu į kelionę ir Aitvaro raštus, bet neįsivaizduoju, kaip jie man galėtų  pagelbėti. Gal geriau, kad be jų? Gal  geriau, kad ir Pilsudskio  širdis nebūtų išplėšta iš kūno ir palaidota atskirai. Gal..

  2. O Pranas apie Mindaugą taip: 
 
  Paėmus į rankas mielas knygas širdis šoktelėjo, o  suplūdęs  į smilkinius kraujas užkaitino kūną. Radijo karieta sugriuvo, bet regiu, kad  kažkas dar lieka,  seni, – pamaniau, – ir  nuojauta  tokia, kad  galėjau neabejoti, jog prasideda neįprasti apsireiškimai. Teisingiau, jie  jau prasidėjo, kai nepažįstamas žmogus ką tik  sugražino karietoje  ilgai vežiotas knygas. Ir, ak, kaip skaudžiai dėl R. karietos netekties  sugėlė smegenis ir  kaulus. Atmintis smelkiasi, atlinguoja, atkaukši atkrypuoja, atsverdi, o rankos su priimtomis knygomis  pasidarė lengvesnės.
  – Prašom, pone, – plačiai atidariau duris. – Būsite  mieliausias  svečias, kokį  per pastaruosius  metus  turėjau. Už durų negaliu jums dėkoti. Liežuvis neapsisuka. Nemaniau, kad  yra bent  vienas  žmogus, atsimenantis Radijo karietą.  Gal Pelėda  dar,  gal  dar...
  – Taip, yra  dar tokių žmonių. Ir jų daugiau, negu galėtume įvardinti. Verta pasidžiaugti, bet  kai dabar  tiek  daug darbų nepadaryta, tai  energija reikia patausoti, – ramiai pasakė svečias.
  – Nepadaryti darbai? Mano amžiaus žmonėms  juos ir iš po kojų išspiria, iš rankų ištraukia senatvė. Turbūt, kad  nekliudytų pasiruošti  mirčiai.
– Oho! – nusistebėjo
– Beje, pone, – net užmiršau pasiteirauti, kas jūs. Ir netikiu, kad  ieškote Radijo  karietos  vežėjo vien todėl, kad sugražintumėte jos  knygas.
  Ir tuomet pirmą kartą išgirdau Mindaugo vardą.. Tačiau  tai didesnio įspūdžio nepadarė Tai buvo šiuolaikinis  žmogus, kaip, tarkim, Pelėda, kaip jo sodo kaimynas Mindaugas Račkauskas arba  man neblogai pažįstamas  kalbininkas Mindaugas Rastenis.  Mindaugo vardą  priėmiau  natūraliai Tai buvo  Mindaugas ir tik: Mindaugas batsiuvys,  Mindaugas siuvėjas, miškų darbininkas ar valstybinės  įstaigos  tarnautojas,  Mindaugas prekeiva ar oro baliono pilotas ir nesvarbu kokia jo profesija. Didžioji mano svečio garbė, kad atėjo į namus su knygomis, keliavusiomis Radijo karieta.















Sunkią ir labai nedėkingą, retam pakeliamą naštą, ant savo pečių užsidėjai, Pranai. Į Lietuvos istoriją ir jos kultūros raidą pažvelgti tokios, labai jau nevienareikšmiai traktuojamos, kontroversiškos asmenybės, Karaliaus Mindaugo akimis,- sudėtinga. Kodėl sakau, kad našta sunki. Čia neužteks parašyti keletą skyrių. Jau jeigu kartą į tą pelkę įbridai, tai ilgam. Nedėkinga našta todėl, kad kūrinys, norėsite to ar ne, mano galva, gausis labai specifinis ir suprasti jį galės tik pasikaustęs skaitytojas. Požėros „Klausimėlio“ publikai, o tokių Lietuvėlėje turime daug per daug, šis kūrinys bus neįkandamas. Knyga, manau, kad būtent į ją pasirinktas kelias ir nuves, turėtų būti labai įdomi ir be abejonės reikalinga. Tačiau aš, kiekvienam savo draugui sumaniusiam tokio darbo imtis, tame tarpe  Pelėdai ir Pranui Karlonui pasakyčiau: - Koks velnias tave nešė į šią galerą? Visiems tai pasakyčiau, tik ne Vežėjui. Tik ne tam asmeniui, kuris tvirtai nusprendęs ieškoti Žmoguje širdies. Ir ieškoti tol kol suras. Prašau nepriimti tai saldinimu. Tikiuosi, kad visi, kurie šį kūrinį skaitysime, įkvėpsime į krūtines tos Lietuvos, kuri dar neužteršta. Gal ir mes, Tomo Vaisietos žodžių įkvėpti, sugebėsime įžvelgti tų žmonių, prie kurių kapų, per vėlines kai kas dar stovime, nors darome tai vis rečiau ir rečiau, dvasią. Gal tas tikėjimas ir abejonė, abejonė ir tikėjimas išsivystys į meilę praeičiai ir pasididžiavimą, kad esame Lietuviai.

Nežinau, o ir nenoriu spėlioti, kaip kūrinio siužetas vystysis toliau. Tačiau manau, kad ateityje, Mindaugui būtų galima leisti reikšti savo nuomonę kiek plačiau. Jo nūdienos vertinimas gali būti labai įdomus ir prasmingas. Jokiu būdu neatsisakykite A ir B pamąstymų ir diskusijų, nes ir skaitytoją jos verčia abejoti, vertinti, ne retai ir prieštarauti pačiam sau, galvoti. Manau, kad būtent to ir siekiate. Taigi, Vežėjau, temk. Čia tiktų užrašas, buvęs parašytas ant Čiapajavo kardo. „Be reikalo nepakelk, be garbės nenuleisk.

O žioplų, gramatinių klaidų, kas pačiam praktiškai nepasitaiko, šį kartą tikrai kiek per daug. Čia sutinku su Ramune, tačiau manau, kad šiuo atveju koją bus pakišęs „garažo biznis“. Nekantriai lauksiu tęsinio.

0

108

14. Tas Mano  AŠ: žiema, o  pažiūrėk – jos balose karveliai  maudosi.

    Aitvarai, kaip  žinia, labai įvairūs. Tie, kuriuos tekę  matyti, nei vienas jų nenorėjo  būti  panašus į  kitą. Juos dažniau tekę matyti iš toliau ir visuomet  danguje. Tiesa, pasitaikė juos matyti ir svečiuojantis žmonių namuose – paprasti, kažkiek padykę, mieliau bendraujantys  su jaunesniais  žmonėmis, o  su vaikais, sakyčiau, kad  geriausia. Neatrodė, kad  mėgsta ramybę, tačiau Aitvaras,  viešėjęs  su varnu Goliumi  mano būste, pasirodė labiau mėgęs  pasėdėti  ant namų slenksčio. Sakyčiau, konservatyvus, nes iki šiol  kažkodėl mieliau atrodė jam giedoti ne Vinco Kudirkos tautinę giesme,  o  Petro Vaičiūno tekstą, pritaikyta kompozitoriaus Antano Vanagaičio  muzikai.
Ei pasauli! Mes be Vilniaus nenurimsim!
Ei pasauli! Ei!  Nenurimsim! Ne!
   Tiek daug šauktukų nedideliame Vilniaus himno tekste man dar nebuvo tekę aptikti. Ir galvoju, kad  jų, šauktukų, didžioji paskirtis yra  būtent sukelti nerimą. Šito manyje ypatingai prireikė prasidėjus ruoštis kelionei į  Šklėrius. Tai vienur, tai  kitur, nepaisant kur būčiau, ką  veikčiau, ką paimčiau  į rankas, ogi išgirstu, kaip prasiveria  burna;
   – Nenurimsim! Ne!
  – Puiku, Vilniau, – dar priduriu panosėje, – nes ko tik nepasitaiko.  Ot, nukrenta  lazda toliau iš rankų ir dairaisi susirasti tą,  kas ją paduotų  atgal. Pačiam pasiimti per sunku. Bet vis tiek:[i] nenurimsiu! Ne!...
   Tądien lazda iš rankų nekrito. Ją  pasiramsčiuodamas ėjau, krutėjau, dairiausi, ieškojau atsirinkdamas reikalingus turėti kelionėje  daiktus ir nebuvo smagu, kad  jie greitai  kaupiasi.  Tai šis, tai  tas, ir va  jau  kiek jų – pilnos kišenės, pilna  kuprinė, tačiau paieškos dar  nesibaigia. Ir nesmagu suprasti, kad dalies kelionei paruoštos naštos teksią atsisakyti, nes ne tik jėga jėgą  įveikia: bet  svoris taip pat. Dar  vis maniau turėti kelionėje  palapinę, bet – ne. Kaip nors  be jos teks verstis,  kaip  nors. Aitvarai nepadės.
  – O  tuomet kas, jeigu ne jie? Ne kipšas sumanęs ir pačią kelionę. Pėsčiojo, beje. 
  – O kodėl  manai, kad ne  kipšas sumanęs? – vėlgi atsiliepiu pats  sau.– Kam ji tau reikalinga? Na, kam? Juolab pėsčiojo. Mąstyk, būk su  ja mintyse,  giedok.
  – Tai kad ir mąstau, ir giedu. O poreikis  tokiai kelionei  tik stiprėja. Lyg ne aš ją sumanęs, ne aš jai ruošiuosi, o kažkas tai daro per mane.   Gal karaliaus Mindaugas?  Gal mano Vy (Vytautas)?  Gal Pranas?
  Suradęs bet ką iš jo raštų, kad ir bodėdamasis, o vis tiek kabinu  akinius už ausų, jų stiklais apgobdamas akis. Va ir vėl... ir  vėl popieriaus  skiaute, išrašyta varno Goliaus padovanota plunksna.   Pažystu jo raštą. Skaityti irgi nelengva. Raidutės kaip blusos. Liesos, išbadėjusios, bet kažkodėl  žinau, kad reikia, kad  gal ką  nors svarbaus  parašęs. Žinoma, neįtikėtina,  bet  gali  pasitaikyti ir taip.
   
  Pranas rašo:
   ... ir tą  kartą  atsitiko  taip, kaip tik  sapne gali  būti. Daug  kartų girdėtas  dvieilis kažkodėl pailgėjo. Kitas svarbus dalykas, kad pailgėjusią dainą dainavo duetu: Ji ir Jis.

  O saulė vakaro į miško landą
  Tarytum senė slenka pamažu
  O Dieve,  nors kaip senė, bet gražu –
  Įsiklausai ir gerumu prabyla
  Per žodį, mintį, sąžinę,
  Per tylą...
 
    Buvo graudu, bet  džiaugiuosi, kad po truputį į galvą užsilieka ir  sapnai, kuriuose sušmėkščioja Radijo karietos siluetas, kad jau kai ką  sugebu atsiminti. Atsiminiau ir Jį, kuris net neatsisveikinęs išvyko  nežinia kur. Buvo įsitikinęs, kad  sugrįžęs neberas nei karietos, nei manęs, jos vežėjo. Tai ar verta  atsisveikinti su nieku, su tuščia vieta?
  Tamsu. Negera. Taip negera, kad net sapnai tokioje žmogaus būsenoje nedrįsta ilgiau užsilaikyti. Neužsilaikė ir manasis.
  Nubudau. Tačiau šį kartą irgi produktyviau, nes pirmą kartą taip aiškiai atsiminiau, kai po to, jai kai Ji pirmąkart padainavo dvieilį, jau nekilo  kojos nei lipti į Radijo  karietą, nei iš jos išlipti.
  Žlugimas?
  Taip. Jis artėjo nenumaldomai, išvengti jo nebuvo įmanoma.

  Kada tai būta?
  Ne taip seniai, Noriu atsiminti prieš keletą metų taip  būta. Tai jau buvau skaitęs  ar girdėjęs. Tačiau irgi tiesa, kad  jeigu ne ši užrašų skiautelė,  niekuomet tai nebūčiau atsiminęs.  Niekuomet. Betgi, kita  vertus, – gūžteliu pečiais, –  kam tai man reikalinga. Na kam?
   Sugniaužiu ją į saują ir žvalgausi, kaip arčiau krosnies numesti. Dar kursiu ją. Norisi, kad namai, nors ir -paliekami,  bet irgi būtų šilti.
  –  Kaip ir žmogaus gyvenimas, Vidini. Norisi net į  jo praeitį sugrįžti ir patvarkyti, kad  gražiau ten būtų? Atrodytų, ar reikia? Juolab, kad  žinai, jog atgal tikrai į  jį nesugrįši ir nepatvarkysi, kad geriau. Bet  regiu, kad  jau  susiruošęs,  belieka  duris  uždaryti paskui  save  ir  pirmyn į Šklėrius. Tik kaip pakelsi savo nešulį.  Tokia kelionė  jau  savaime didžiausias nešulys. Ė, atrodo, kad  seniai kelinėse buvęs. Arba tik  ratuotas jose....
  Žiūriu, matau, girdžiu, bet  nesistebiu, kas ir iš kur tokią kalbelę atkraustė į ausis. Nesistebiu, kad žinau, jog įnyko  lankytis  aitvarai.
Ir  šis, kaip  pažįstamui nuo piemens laikų.
–Betgi tai dar ne viskas. Jeigu ne pačią bulvę, tai bent  jos lupeną reikia pasiimti  Jeigu ne kepalą duonos, tai bent  jos gurulį. Valgyti tai reikės. O ir mėgėjas prie  stalo ateiti su didesniu šaukštu.
  – Prie  savo stalo. Su savo šaukštu. Va dabar skaitinėju.  O  jūs tamstai, kas būsite?
  – Atėjau palinkėti laimingos kelionė ir padėkoti, kad... kad vis dėlto  Aitvaro užrašų  nepametei prie krosnies. Kaip Prano.
  – Ir Prano nemėtau. Iš kur tokios žinios?  Popiergalis,  matyt, atpelijęs nuo seno juodraščio. Kas besupras, apie ką ten parašyta, jeigu ir aš nesugebu. Motina, tėvas su Pranu tokie artimi  nebuvo, kaip  mudu. O skaitau ir nesuprantu apie ką
  – Tai ne svarbiausia apie ką kalbame. Žiūriu į tave ruošą ir suprantu, kad tokia išorinę  naštą  jau per  sunku nešti. Ir neprotinga. Sakyčiau, netgi per daug ir vidines, kuri savyje sukrauta. Per sunku ir  tokią nugabenti į Šklėrius. Turėtum  atsiminti, kad Pranas  su Mindaugu nėjote pėsčiomis, o  automobiliu važiavo. Taip juk?
  – Man  Amnezija  nesimeilino. Negi  manote   kad  galėčiau  užmiršti. Tačiau iš  kur  jūs tai žinote?  . Ak, aitvaras gi, kaip nežinos..
  – Žiema, o  pažiūrėk – jos  balose karveliai maudosi...

0

109

15. Tas  mano AŠ:
Taip, ši žiema tokia,  kad – kaip išgirsta iš aitvaro ,– jos balose  karveliai maudosi. Tačiau kalendorinės žiemos dar ir trečdalio nėra.  Dar ir Kalėdos neišaušo, nors jų seniai su įžiebtomis  eglutėmis visas krašto pakampes žibina. Neskubu, tikrai neskubu ir aš dingti iš  namų ir pasinerti  į kelionę. Ir netgi pagalvoju, kad  būtų prasmingiau pasilikus  čia, vietoje, nepajudėjus į  tolimesnį kraštą, tvarkytis  taip ar  bent  panašiai,  kaip parašyta:

Savy tvarkau  poeziją ir  laisvę.
Savy statau  tikėjimo  namus.
Galbūt  vos pastatyti jie sugrius,
Bet laisvė pakenčia ir griūtį.

Išmokau išpažint  ir neatleisti,
Prikaldamas  prie  kryžiaus pats  save
Paskui,  kai nukrentu, jaučiuos švente
Ir norisi danguj pabūti ...

   O  aitvaras,  girdžiu, rodo į  save:
  – Pone  galbūt prisimenate  Vaidinimą. Toks: nei šioks, nei toks, užtat daug žadėti mėgėjas. Tai aš anas Vaidinimas ir esu. Atėjau, kad  ištesėčiau Pranui duotus pažadus, nes žinau, kad esate jo reikalų paveldėtojas.  O tai reiškia, kad kažkokia dalimi esu jūsų nuosavybė.  Taip,  taip,  bent iki tol, kol pažadai Pranui  bus  ištesėti. Todėl vėlgi suprantu, kad  turiu teisę  paprašyti atkelti  kiemo vatus. Juk reikia  man būti šalia  savo šeimininko. Ir, prašau, nenerškite manęs savo akimis. Taip, tas  tiesa, meluoti  aš moku, tačiau ne vaidinimais. Ne savo  darbu.
  – Girdžiu, ką sakote, bet tai nereiškia, kad  suprantu.
  –  Kiek šiandien reikia, supratote. Svarbiau, kad žinote, jog yra    „Tūkstantis ir viena naktis“.  Man labai rūpi, kad tavo, Vy Vidini, pėsčio kelionėje į  Šklėrius atsivertų tūkstantis ir viena scena. Beje, dar kartą dėkui, kad neatstūmėte Aitvaro rašytinio palikimo.
– O  ką, ar  pats ne  aitvaras?
   – Jis tikresnis aitvaras.  Jo ir  vardas  toks – Aitvaras
   Kilstelėjau  akis , prašydamas  paaiškinti.
– Vaidinkite mane kaip  Pranas vadino: Vaidinimu.  O kad  tau, Vy Vidini, būtų lengviau susivokti, pabandykite pabūti žiūrovu. Trakim, te atsiranda pirmoji scena iš tūkstančio ir vienos,  apie kurias ką tik kalbėjau, – pasakė Vaidinimas ir pasirodė, kad iš išvaizdos kažkiek  mainėsi, bet gal taip kažkiek suraibuliavo akyse, tačiau ausyse įvykai klostėsi be vaidybos, be noro kažką pergudrauti. Ten  atsirado  moteris.  Akys nematė, tačiau jaučia, girdėjau, žinojau, kad  ji i  ne iš  tų, kad iš Vilniaus į Šklėrius pėsčia eitų. Pasigirdo ir  daina. O  Vaidinimas  jai  tarė:
   – Dainuoji, ponia. Tačiau kodėl vis tą patį dvieilį, kuris dar iš Radijo karietos laikų
  – Tai kad  jau – ne, jau netik  dvieilį dainuoju, išlikusi nuo anų laikų. Žinoma,  neužmiršau ir jo, kadangi jis mano.  Aš  jo gimdytoja. Poetė. Kas  žino tai, kas – ne, bet  aš žinau,
– Jeigu tik tiek sugebėjai,  tai... o varge!  varge!  Tačiau nepykite. Aš gi  Vaidinimas. Ir, žinoma, atsimenu, kam  jis buvo  skirtas. Tikiuosi, kad  jūs irgi.
  Toks  veiksmas ausyse, kaip radijuje. O  gal išties taip ir yra?   
  Pasitikrinu, kad ne manęs taip klausiama. Taip paklausta poetė, dvieilio kūrėja. Ir supranta: nepaisant, kad  girdžiu Vaidinimą, tačiau kitokį. Žvilgt dar kartą į  ji, betgi  ir išvaizda pasikeitusi: toks  storuliukas, Diplomatas. Lyg  matytas. Tik atsiminti reikia..
  – Betgi  ir vėl  likimo  ironija –  kalba  Jis Jai – Vežėjas iš  Radijo karietos iškrito  vėliau, negu jūs iš savo kėdės. Štai ir  peik, žmogau, posakį anot kurio: nekask  kitam  duobės, nes...
  – Tačiau gal nesiginčykim, kad  šis dvieilis ne  vežėjo, o  mano . Ir  muzika,  beje, taip  pat   mano. Klausyk,  begėdi:
 
  O  saulė  vakaro į  miško skrandą
  Tarytum  saulė  slenka  pamažu .
   
Padainavo dvieilį ausyje  ponia. Ir  miela, graži, supratinga nepriekaištingai  taip:
  – Ir  vis  dėlto atsiprašau, kad ir  aš  teikiuosi  paklausi: ar  tik  neužmirštate  jaunikaiti, kaip  gražiai  mudu atrodėme, kaip dirbome   petys į petį. Aš  sukūriau dvieilį, o pats  apsiėmei sunkesnius darbus  padaryti. Net atostogų poilsi išleidau Bet kaip  buvai  PRIE  valdžios, taip ir  lieki  PRIE jos.. Į  duobės, apie kurią  čia kalbu ,neįkritau...
  Apie kokią  duobę ? – nemokėjau suprasti dviejų  pašnekesio, bet  širdyje salo nuo  gailesčio ir   norėjosi padėti. Gal  labiau jai. Man patiko  jos dvieilis. Ir ne tik  muzikalumu. Labiau  patiko galinga.   argumentacija, tikrovės atspindžiu Klausydamas dvieilio visuomet  pritardavau  jo tiesai Iš  tikrųjų, jau tuomet  mano  gyvenimas  buvo  pakreiptas miško  link, kur  lyg senė neskubėdama  vakarais  nusileisdavo saulė Jauniems žmonėms tai  gal sunkiau suprasti, tačiau  tiems , kurie  gerokai  vyresni ir  kurių ūsai jau pradeda  žilti, toks  reginys  atrodydavo sentimentaliai teisingas. Tuomet buvau įpusėjąs septintą dešimtmetį Nei  kumeliu jau per tiek neperšoksi Ir  man   tikėjosi, kad  eilutė ar dvi sugebėčiau  pridėti  prie  jos  dvieilio.
    - Ačiū, Vaidinimai. Ko nesuspėjai  tu,  Pranas  padarė. Danar  jam  turetu  būti arti 100,  bet  kur  jis.
   Supratau, kad  Vaidinimas liovėsi vaidinti. Ir  klausimas,m įvyniotas  į šypseną, buvo  skirtas  man::kur jis, Pranas, dabar?
  Aū nežinojau, kur  jis  dabar. Jau ir vakar, ir  anksčiau  nežinojau, kur  jis.  Atsakiau bandydamas pagirti  jo, Vaidinimo,  vaidinimą.  vaidinimą.
– jweigu  pats , vyruti, nepasižymi, kad  vuiena scena  i9 tukstančio ir  vienos  jau  atlikta, tą  aš  pažymesiu.
  – Ar  „ Lietuvio kalendoriuje“
Betgi jo  dar  nera.
  -  taigis, taigi  , - pasakaei kaip  Vingių  Jonas… Dar  jo  nėra. Tačiau   mes  dar  ir  apie tai  suspesime.. O  tai  ne  jokia  scena, o tik  mano parašas-  Aš  iš  tikrųju užsiimu  vaidiniamai, todė  ir  vardą č tokį  gavęs.. Man  tai,  Pranuci, patinka. O  štai  ką  rašo Mira  Mira:
.
Kodėl  žmonės  taip mėgsta   aiškinti, kaip privalu  gyventi Užuot  tiesiog  pasidalije savo  gyvenimo  principais  ir  palikęs  spręsti, kas  kitam  tinka,  o  kas  Ir  dar  siaubingai  niršta, kad  neptriimi  pamokymų. Elgiesi  pagal  save, nes  juk  esi  savitai  kitoks...
Atsariai,  Ir tai  sunkiai apsikroveę.. dar  Mira  Mira  prisieis..
Bai triukšuati vaidinimai,.. Atsiprašai -  aitvare..
Beje, Pranas  savo  soneta taip  užbaigė;
Žinau, ir ten be  nuodėmės  nerbūsiu
Ir ten,  Dievo  pašonėje, Ievos
reikės  daugiau nei rojau ar  lmaldos
nuteis, kaip  protėvi kad  mūsų

Pargrįšiu atgalios  tuo  pat keliu
Be šonkaulio, bet su Ieva karu.

0

110

Tyliau tyliau
atsiminimai plaukia
mažais upeliais šniokšdami , 
bet man jie gražesni
negu Merkys ar Nemunas.

Įsiklausau.
ir Dieve –  aš Dangun!
aukštesnio man dangaus nereikia –
aš mokyklas padainavau,
ir mokytojus savo,
atėjusius  pamokyti  manęs
su  piemenų  dūdelėmis.
Vyžoti jie, kaip kad  ir aš
bet aš darvis be autų

Dzievuliau,  ačiū Tau
kuris  žvaigždes ir kojomis pažinti  mokei
Na, o dabar ir vyžų man nereikia,
užtat šalia pamokslus skelbiantis KOM  POTAS
prigludęs vis prie TIKSINČIOS žvaigždės –
esą, tikra žvaigždė ne greitai miršta, žmonės
-------------------
P .s:
Būkite  visi  laimingi. Kartu ir su N. M. Pragyvenkime  kiekvienas  juos,  o  ne jie  mus.

0


Вы здесь » Trys pelėdos » TEBŪNIE KNYGA (1939 - 2019) » 1939 – 2019 ( jubilijiniai)