11. Tas mano AŠ: suprask, kad tie toliai atsidriekę toli toli iš praeities ir toli toli iš ateities.
Supratau, kad Aitvaras neskuba sugrįžti į dangų. Tik dar vis nemokėjau patikėti, kad jam rūpėtų paredaguoti poeziją, kurią parašęs prieš 80 metų. Bent jau šią, kurią girdžiu sutelktą po pavadinimu „Naujamečiai apdūmojimai“
Negi taip galėtų būti? – gan nepatikliai šypteliu savyje ir girdžiu, kaip iš toli toli atsišaukia, atsiliepia gražiausi ketinimai, aukščiausi polėkiai, paauksuotos ir auksinės mintys. Supraskit, prašau, kad tie toliai atsidriekę bent dvejomis kryptimis: toli toli iš praeities ir toli toli iš ateities. Tačiau labiau sudomino žinia, kad atsišaukia ne bet kas iš TEN, o būtent Aš.
Prisiminė kita panašaus pobūdžio literatūra. Tarkim, Raimondo iš „Rašyk“ Lyg išspinduliuoja patį autorių, o aš džiaugiuosi, kad galiu jį priimti į save, kartu prisimindamas filosofą ir šiaip man mielą žmogų Seneką. Taip, taip, Lucijų Anėjų Seneką , pasirodžiusį žmogaus gyvenimą gyventi laike su Jėzumi Kristumi, konkrečiau – gimusį 4 mūsų eros metais. Raimondas gi po dviejų tūkstantmečių taip:
Kažkas miške dar šiandien uogas renka
O aš nuo vakar į tenai einu.
Man protinga jį taip girdėti ir susikaupęs jam sakiau:
–Girdžiu tavyje, Raimondai, ir Seneką, tačiau jis kategoriškesnis, jis sako, kad ne tik nuo vakar toks ėjimas, ir ne tik tavo, bet kas valandą, kas minutę, kas sekundę ir kiekvieno iš mūsų. Gerai, kad nebijojęs, nepatingėjęs savyje pasidairyti po visas pakampes.
– Ačiū, - atsiliepė Raimondas.
Seneką gi, neretais savo knygelėje mini ir Pranas.
Nieko nuostabaus, jeigu ne kartą karietą kartu važiavę. Ir ne tik. Pažintis irgi prasidėjusi neieškant jos. Pakako Pranui išgirsti jį savo mielajam Lucilijui sakant:
– Ar galėtum nurodyti man tą, kuris brangintų laiką, kuris įvertintų dieną, kuris suvoktų, jog miršta kasdien?
Va, tiek ir pakako judviejų pažinčiai, pakako atsirasti poreikiui paieškoti progų pasibūti kartu. Įsivaizduoju, kad ir iki tol Pranas kažkiek savyje turėjęs Senekos, o Seneka jo, Pranuco. Ot, ir uždainavo iš karietos , papliauškėdami kaip čigonai botagu. Tikriausiai girdėję:
Oi, parvešim šimtą metų
Mūs šalelės mylimos,
Šimtą metų, šimtą metų –
Visą amžių Lietuvos...
Smagu, linksma. Tik, kas matė, ar parvežė? Kaip toji šalelė karietoje atrodo?
Raimondas irgi kelionėje.
Ledinėm kojom atšvaitus matuoju
Kažkur šalia prabėgo aitvarai.
Taip, taip, Raimondai,– mąstau, – išskyrus vieną, visi kiti kažkur, kažkur. Gal netgi venas kitas ir tavyje, tačiau ne taip paprastas juos aptikti, nors anieji įsispoksoję žiūri, stebi tave, o tu nemoki patikėti, kai sužinai, kokios tavo tarnybos jie, sau geidžia.
Čia aš jau iš savo praktikos
Jaučiu it dabar: jis, Aitvaras, sėdi šalia manęs. Kalbamės. Ne be liudininkų, nes kartu ir varnas Golius. O ar susikalbame? Tačiau vis dėlto pavyko įsitikinti, kad Aitvaras iš tikrųjų įsigeidęs, kad paredaguočiau jo poeziją. Rodo į laiką, kur ji atsiradusi prieš 80 metų, gieda Vilniaus himną ir įtikinėja, kad jo poezija apsenusi, kad ją reikia modernizuoti, pertvarkyti, suredaguoti taip, kad... nebūtų tokia, kaip anąmet pirmą kartą jo pagiedota, pirmą kartą į žmones išleista.
– Sunoko laikas jai būti šiuolaikiškesne,– teisina savo užmačią..
Ką pasakyti?
Gūžt pečiais. Tačiau tai nepadeda ir reikia pasakyti.
Sakau:
– Aš jau , Aitvarai, savaitė, o gal ir dvi, kaip nesugebu išeiti iš vieno kalendoriaus lapelio, būtent: iš 2019 m. sausio 1 d.
– Suprantama. Nauji metai. Šventė. Ir man jose patinka užsilikti ilgiau, – atsiliepia Aitvaras.
– Suprantu, kad juokauji, Aitvarai, bet iš tiesų nesunkiai suvokiu, kad kokia tai savo dalimi aš jau esu ten. Tačiau tai man netrukdo, kad nežinia kokia kita dalimi pasilieku būti praeities laike. Tačiau dar yra ir trečioji pozicija. Esu esatyje, esu, sakytum, praeities ir ateities sandūroje. Esu it konstanta, kurios dydis nebūtinai žinomas, bet būtinas. Tai panašu į būtį tarpduryje, kur susitinka praeitis su ateitimi. Ar supranti, ką kalbu?
Dabar jau pečiais gūžteli Aitvaras.
– Nepasakyčiau, kad ir aš suprantu, bet žinau, jaučiu, suvokiu, kad yra tokia žmogaus būtis, susikaupusi į jo AŠ. Spinduliuoja į visas keturias puses, į visas šalis, ir...
– Ir girdi, kaip Dievas taria,- Įsiterpia varnas Golius , o Aitvaras bando nutildyti, kad, girdi, palauk, palauk Goliau. Apie Dievą prisiklausau bažnyčiose. Ne dėl to aš čia? Ir ne iš dyko buvimo. Tačiau varnas Golius savo apsiejimu, savo elgsena neretai panašus į ožį. Ir šį kartą nelaukė, nenutilo, o elgiasi kaip ūmai sumanę:
– Ir girdi tas mano AŠ, kaip Dievas taria:
„Tepasidaro tvirtuma tarp vandenų, ir ji te atskiria vandenis nuo vandenų! Ir Dievas padarė tvirtumą ir atskyrė vandenis , kurie buvo po tvirtuma, nuo buvusių viršum tvirtumos. Ir taip įvyko. Ir Dievas praminė tvirtumą Dangumi; ir pasidarė vakaras ir rytas – antroji diena.“
Šį kartą it susitarę, jau abu kartu su Aitvaru gūžtelėjome pečiais. Aš žinojau, kad su ožiu geriau nesiginčyti. Tačiau pasirodė, kad tai žino ir Aitvaras
– Apgailestauju, Poe, kad tiek daug nuoskaudų dėl manęs susilauki. Net ir didžiausios – nepaisymo. Nuteikia lyg nemato, lyg tokios nėra tavęs. Ką gi, teks iškęsti, tačiau prižadu, kad kaip ryto saulė į tave
į tave nulimsiu –
E! O...!
Dainuok, Poe, dainuok...