- Šiandien sausio 13-ji, varne. Jos kaip įprasta, kur svarbiau ar net svarbiausia. Manau, kad dabar jos ten.
Taip čia prakalbome apie raidžių A, B ir J trijulę. Pirmąsias dvi varnas Golius vadino išdykėlėmis, o Jotą - kažkodė storuliu, matyt, taip pagirdamas jo gerą valią. Tačiau abu jie vienas kitam savo dvasia labai artimi. Nepaisant, kad nei žodyje GOLIUS, nei žodyje VARNAS Joto niekuomet nesu matęs. Dvasiniai panašumai reiškiasi kitaip ir kas bežino, kiek kiekvienas iš mūsų savo dvasinio Aš turime kažkur nežinia kur.
Kalba nelinksma, gal net liūdna, bet gaiviai pajutau, kaip į sielą sugurgėjo greitesni upeliukai. Ne, tokie vandenys jau potvynio nekelia, bet gera, miela pamatyti, kuomet štai sausyje prasimerkia žibutės žiedelis.
- Tūpk, varnai, man ant peties. Pasiilgau. Niekuomet man sunkus nebuvai. Niekuomet.
- Ar manai, kad nesistengiau, kad būčiau lengvas?- sausai atsakė bičiuliškas paukštis.
Nepaisydamas jo menko pasipriešinimo, paėmiau į rankas ir, paglostęs, kilstelėjau sau ant peties. O sieloje it Sergejus Puškinas: „Sustok, akimirka!“
- Nesustos , Pranuci. Tokių dalykų net Kalėdų seniai nedovanoja,- išgirdo tokį sielos virptelėjimą varnas.
Kalbėjome it pilstydami vandenėlį, bet jis skaidrus, žaižaruojantis ir mačiau, regėjai, kaip tai ten, tai šen it skeltuvu brūkštelėjus per titnago ašmenis, blyksteli ugnies kibirkštėlės. Nuo šios valandos ar net minutės suvokiau, kad išeinu į paskutinius savo užrašus. Dar nežinojau, kad toks nežinia kaip mano atsiradimas šioje pirmoje vaikystės sodyboje visai neatsitiktinis. Į mišku apaugusią sodybos tylą vienas po kito, atrodytų atsitiktinai, rinkosi neatsitiktiniai pažįstami ir nepažįstami.
- Pranuci, ar nepažįsti jau. Bet kad ir aš jau - ne. Tik pagal nuojauta. Taigi, Genė, paštininkė. Prisimeni, prieš dešimt metų baliavojom kartu. Beveik prieš dešimt. Buvo ruduo. Tada pirmą kartą į šitą sodybą „Respubliką“ atnešiau.
- Jos vardas Genė,- kuštelėjo į ausį varnas
- Sunkai beatsimenu, bet štai Golius padeda. Net vardą pasakė. Genė. Bet būčiau atsiminęs ir be jo paramos
- Tai negi dar vienas stebuklas? Aš jau pati savęs nepažįstu, Pranuli. O varnas gi visus šilinius pažįsta. Ir vis dėlto netikėjau, kad gali būti taip, ką dabar pasakysiu. Bet duokit po užpakaliu kokia kulbę. Vos bepakeliu jį. Bet va, ačiū Dievui, atėjau.
Susėdome namo pasienyje po langu ant sutriušusio suolo. Tylūs. Laukėme, kol Genė išsidūsaus ir atgaus kalbai kvapą.
- Laiškas tau, Pranuci. Senas. Net nežinau iš kokių metų, bet jie tolimi. Dar kai karieta važinėjai. Ne visas laiškas. Tik jo pusė. Bet ir pusė be voko. Supranti? Bet argi galima suprast? Žinau, kad nesupranti. Va, žiūrėk, Pranuci. Ir tu, Goliau. Abudu matykit, kokie dzyvai mūsų kraštą ištinka, - kalbėjo Genė, graibydamasi giliai užantyje, iš kur ištraukė sulankstytą popieriaus lapą.- Nepyk, Pranuci, kad perskaičiau. O ką daryti, kai nežinai, iš kur ir kaip toks laiškas atsiranda. Daug kartų skaičiau. Oi daug, kol supratau, kad reikia tavęs ieškoti. Čia parašyta: "Gero vėjo Radijo karietai ir jos vežėjui".
- O iš kur sužinojai, kad aš čia, - paimdamas išvyniotą popiergalį pasiteiravau.
- Kaip kas kuštėjo. Eik, Gene, eik. Na, ir išėjau. O, tokio sunkaus kelio mano kojos niekuomet nebuvo nuėjusios. Bet ėjau, ėjau ir ačiū Dievui. Prieš dešimt metų šokt norėjau, o dabar atsiprašant - subinės negaliu pakelti.
-Taigi ne laikraštį nešei. Kas varė?
- Ką aš žinau, kas varė. Gal Anupras. Ten toks vardas parašyta - Anupras, o pavardė Mazūraitis
- Mazūraitis?
- Anupras Mazūraitis. Taip,taip, toks buvo, - pakranksėjo varnas.
Už namo kampo pasigirdo žingsniai- atsargūs, nedrąsūs. Varnas truputį kilstelėjo, kad pamatytų ir nutūpęs:
- Vidinis.
- Tikėjausi, kad gal būsiu pirmas, bet ačiū, kad nors nepaskutinis. O gal? – suabejojo žvalgydamasis po didelį kiemą ir girdėdamas it raudą ošiančias jo pušeles. Žinojau, kad Vidinis seniai ketinęs aplankyti Šklėrius, tačiau ketinimai vis pasislinkdavo ateičiai ir štai... pagaliau. Įspūdis buvo gražus, bet nepranoko susitikimo su paštininke. Man irgi panūdo geriau atsiminti Anuprą ir, nubedęs aki į laiško lakštą, perskaičiau:
„Klausiat kas aš esu? Ką gi, esu toks, kurių yra labai daug. Negalėčiau save kuo nors išskirti iš tų daugybės eilinių, paprastų mūsų tautiečių. Tad ir „Radijo karietoj“ man atrodo, pabūti jos keleiviu per daug nekuklu. Trumpai galėčiau pridurti, kad esu dar jaunas, man ateinančiais metais balandžio mėnesį bus tik septyniasdešimt...“
„Kokie mes „jauni“, - pagalvojau mintyse, nesuprasdamas, kaip atsiranda toks paštas, kuris ateina po dvidešimt metu. Tiesiog į mišką, kur paliktas tuščias namas su pūvančiai kiemo pastatais ir kur prieš dešimt metų, kartu su dėde Jonu, dėdiene Mare, paštininke Gene, su karaliumi Mindaugu kėlėme šaunų balių. Kažin, kur jis dabar?
- Jeigu yra karalienė, bus ir karalius, Pranuci. Bus. O dabar manykim, kad buvai teisus, kalbėdamas Mindaugui, kad ateis laikas ir šitą sodybą padės lankyti ekskursantai. Plauks ne tik iš visos Lietuvos, bet ir tolimiausių kraštų.
- Tu ką, juodasis, iš proto išėjai?
- Aš tik primenu, ką sakei. Tada, prieš 10 metų.
1939 – 2019 ( jubilijiniai)
Ñîîáùåíèé 71 ñòðàíèöà 80 èç 124
Ïîäåëèòüñÿ712016-09-25 16:20:29
Ïîäåëèòüñÿ722016-09-26 03:38:48
32 Nokautą išpažįstantis kaip poilsį
– Būtų protinga, dzieduli, jeigu išmoktum šį eilėraštį. Nesakau, kad daug poezijos, bet nedidukas ir jame kažkas yra, kas labai įtaigoja. Net nepajunti, kai susitelki į save ir... na, kaip čia pasakius? Na, ir nepatiki, kad toks esu, koks esu. Gal didesnis, gal mežesnis, bet netapatus tam, kurį žinai.
Pranucis tylėjo.
Ankstesnė Šilinių radijo transliacija iššokdino jį iš vėžių taip, kad nesumojo, ar tuoj pat supykti, ar susikaupti ir nuosprendį palikti vėlesniam laikui. Žinojo, kad iki apsisprendimo galvoje nebus tuščia, nes atmintis sugrįžo prie primirštų dalykų, kurie anksčiau atrodė neužmirštami. Ir ypatingai atsiminimai apie Mindaugą. Kaip čia taip atsitinka? Na išties – kaip?
– Beje, kada Grigų sodyboje lankeisi po ano, daug žadėjusio susitikimo,– vėl Šilinių radijas.– Atsimink: žiema šilta, sausyje grybai auga.
– Nė karto. Kaip tu supranti, ogi nė kaerto. O iš tiesų, kas besuskaičiuos...
– Manai, kad tik taip galiu suprasti?
–.Nežinau, Balsai. Ir nebūk įkyrus.
– Nebūsiu, o tu, dzieduli, išgirsk eilėraštį.
Kaip į maištaujantį
nerodykit manęs,
tačiau nemoku biesui nusileisti.
Todėl randuotas
skaudantis už pralaimėtas imtynes
už tai, kad nugalėtas.
Ir vis dėlto su viltimi aukšta
kad gal ir šitaip verta puoštis –
nebėgantis nuo raumenim apaugusių gausiau,
nokautą išpažįstantis kaip poilsį
kad vėl į ringą,
vėl į savo dalią grįžčiau.
– Na, ir kaip? – pasiteravo radijas ir kaklaraiščio mazgo.
– Poe, žinoma, yra Poe. Tavo, mano ar visų, bet pasakyk jai, kad prie mikrofono nekvailiotų.
– Žinojo, kad kažką maždaug tokiame lygmenyje pasakysi. O štai Pro (proza) pasiūlė nedelsiant sukviesti visus toje dienoje buvusiu sodyboje prie netesėtų pažadų. Ten pat
– Ar jie irgi suregistruoti? Taigi pažadai.
– Pagal kiekvieno sąžinę, dzieduli.
– Suprantu, kad tai jau ne tik Pro nuomonė. Jau ji ir tavo. Per radiją girdžiu, kad dar kažkas bruzda.
– Raidės irgi jau čia.. Jos kaip Dievas, visur yra. Tačiau visų nuomone Pro pasiūlymas paprastas ir įdomus. Bereikia tik atsiminti, kaip atrodžiusi kompanija anuomt susirinkusi prie laužo savaime. Ją reikia sugražinti atgal. Priminti, kaip kas atėję ir kuo įsimintini. Atsiminti, kaip Marę, pašaukusią savo vyrą: Jonai, kad nors būtum Šklėrių kapinėse O dabar antai kur – Druskininkuose... Taip juk?
Dziedulis vėl patylėjo, o primiršta atmintis darėsi jautresnė..
– Nemažai galima atsiminti ir iš savų raštų. Štai kad ir iš tavo neparašytai knygai. Varnas buvo nuoširdžiai nustebęs, kad nemato raidžių. Anė A, anė B su Jotu. Tačiau dėmesio, dzieduli. Šilinių radijas priima kaip pareigą tai priminti Tebūnie bent taip, kad niekas nepatingėtume jo išgirsti. Ir taip: dėmėsio, ponios ir ponai, ir visi, kas tą dieną Aukščiausiojo valia šildėmės prie titnagu įžebtos ugnies.
***
– Šiandien sausio 13 -ji, varnai. Tavo išdykėlės, kaip įprasta, pirmiausia atsiranda kur svarbiau ir svarbiausia. Manau, kad dabar jos ten.
Taip čia prakalbome apie raidžių A, B ir J trijulę. Prakalbome kaip tada. Pirmąsias dvi varnas Golius vadino išdykėlėmis, o Jotą kažkodėl storuliu. Matyt, taip pagirdamas jo gerą valią. Tačiau abu jie su Jotu vienas kitam savo dvasia labai artimi. Nepaisant, kad nei žodyje GOLIUS, nei žodyje VARNAS Joto niekuomet nesu matęs. Dvasiniai panašumai reiškiasi kitaip ir kas bežino, kiek kiekvienas iš mūsų savo dvasinio AŠ turime kažkur nežinia kur.
Kalba nelinksma, gal net liūdna, bet gaiviai pajutau, kaip į sielą sugurgėjo greitesni upeliukai. Ne, tokie vandenys jau potvynio nekelia, bet gera, miela pamatyti, kuomet štai sausyje prasimerkia žibutės žiedelis.
–Tūpk, varnai, man ant peties. Pasiilgau. Niekuomet man sunkus nebuvai. Niekuomet.
– Ar manai, kad nesistengiau, kad būčiau lengvas? – sausai atsakė bičiuliškas paukštis.
Nepaisydamas jo menko pasipriešinimo, paėmiau į rankas ir, paglostęs, kilstelėjau sau ant peties. O sieloje it Johanas Volfgangas fon Gėtė: Sustok, akimirka!
– Nesustos , Pranuci. Tokių dalykų net Kalėdų seniai nedovanoja, – išgirdo tokį mano sielos virptelėjimą varnas Golius..
Kalbėjome it pilstydami vandenėlį, bet jis skaidrus, žaižaruojantis ir mačiau, regėjau, kaip tai ten, tai šen it skeltuvu brūkštelėjus per titnago ašmenis, blyksteli ugnies kibirkštėlės. Nuo šios valandos ar net minutės suvokiau, kad išeinu į paskutinius savo užrašus. Dar nežinojau, kad toks nežinia kaip mano atsiradimas šioje pirmoje vaikystės sodyboje visai neatsitiktinis. Į mišku apaugusią sodybos tylą vienas po kito, atrodytų, atsitiktinai, rinkosi neatsitiktiniai pažįstami ir nepažįstami.
– Pranuci, ar nepažįsti jau. Bet kad ir aš jau – ne. Tik pagal nuojautą. Taigi, Genė, paštininkė. Prisimeni, prieš dešimt metų baliavojome kartu. Beveik prieš dešimt. Buvo ruduo. Ir Mindaugas buvo Tada pirmą kartą į šitą sodybą „Respublikos“laikraštį atnešiau.
– Jos vardas Genė,– kuštelėjo į ausį varnas
– Sunkai beatsimenu, bet štai Golius padeda. Net vardą pasakė. Bet būčiau, Gene, atsiminęs ir be jo paramos
– Tai negi dar vienas stebuklas? Aš jau pati savęs nepažįstu, Pranuli. O varnas gi visus šilinius pažįsta. Ir vis dėlto netikėjau, kad gali būti taip, ką dabar pasakysiu. Bet duokit po užpakaliu kokią kulbę. Vos bepakeliu jį. tačiau va, ačiū Dievui, atėjau.
– Ačiū, Gene
Susėdome namo pasienyje po langu ant sutriušusio suolo. Tylūs. Laukėme, kol Genė išsidūsaus ir atgaus kalbai kvapą.
Šilinių radijas nutilo ir ilgai tylėjo. O gal tik taip atrodė
– Pakaks? – pasiteiravo jos vedėjas.
– Tai vis tik kiek metų, kai aš jau ten nebuvau. Balsai, paduok po užpakaliu kokią kulbę. Kažin, kur jį dabar, Genė? Ir bendrai, kur jie visi, aną kartą netyčia susirinkę prie iš titnago uždegtos ugnies Grigų sodybos kieme.
Kaip į maištaujantį
nerodykit manęs,
tačiau nemoku biesui nusileisti
Kažin, ar nemoku? Gal kažkada taip buvo, gal. O dabar?
Todėl randuotas
skaudantis už pralaimėtas imtynes,
už tai, kad nugalėtas.
Ïîäåëèòüñÿ732016-09-28 20:05:15
http://uploads.ru/kMxz8.jpg][/url]
33 Kelionė į Šklėrius prasidėjo...
Tai buvo pirmas kartas, kai dziedulis nepanoro būti dzieduliu. Pritūpęs kartą iki pat grindų ir jas kone lesdamas užpakaliu ūmai vėl išsitiesė.
– Ponios, ponai, nokaute pailsėjau, o dabar – ir vėl į ringą. Lydėti nereikia. Žinau, kaip ten ateit.
Į ringą? Juokauja turbūt. Dziedas juk, dziedas –toptelėjo jo galvoje o iš Šilinių radijo jam atsiliepė:
– Kad ateisi nedaug abejojam. Lauksim.
ADRESĄ PRIMINSIM: Šiliniai. Šklėriai. Vidurkelis tarp Marcinkonių ir Druskininkų. Ko daugiau reikia?
Tačiau iškart po to Prnucui neprireikė laiko atsiliepti:
– Šliaušiu,– pasakė sau – Iki sausio tryliktuosius ir šitaip suspėsiu.
– O Šilinių radijas kiekvieną dieną radijas. Kas kuštelės į ją, bus išgirstas, – patikino iš kaklaraiščio jo mazgas.
Pažadais nesimetė. Tuoj iš jo save išgirdo ir Pranucis. Išgirdo tokį, koks jis anuomet – su anais
Įspūdžiais, anai matymais, anuo Pranu. (Pranuciu)
... Tai buvo pirmas suėjimas, kuomet šitame kieme – nė vieno iš Raulų. Atsitiko, kad tą žiemos sausio tryliktąją pirmasis užklydau jis, antrasis buvo varnas Golius, paskui paštininkė Genė.
– Laiškas tau, Pranuci. Senas. Net nežinau iš kokių metų, bet jie tolimi. Dar kai karieta važinėjai. Ne visas laiškas. Tik jo pusė. Tačiau ir pusė be voko. Supranti? Bet argi galima suprast? Žinau, kad nesupranti. Va, žiūrėk, Pranuci. Ir tu, Goliau. Abudu matykit, kokie dzyvai mūsų kraštą ištinka,– kalbėjo Genė, graibydamasi giliai užantyje, iš kur ištraukė sulankstytą popieriaus lapą.
– Nepyk, Pranuci, kad perskaičiau. O ką daryti, kai nežinai, iš kur ir kaip toks laiškas atsiranda. Daug kartų skaičiau. Oi daug, kol supratau, kad reikia tavęs ieškoti. Čia parašyta: "Gero vėjo Radijo karietai ir jos vežėjui".
– O iš kur sužinojai, kad aš čia,– paimdamas išvyniotą popiergalį pasiteiravau.
– Kaip kas kuštėjo. Eik, Gene, eik. Na, ir išėjau. O, tokio sunkaus kelio mano kojos niekuomet nebuvo nuėjusios. Bet ėjau, ėjau ir ačiū Dievui. Prieš dešimt metų šokt norėjau, o dabar atsiprašant - subinės negaliu pakelti.
– Ne laikraštį nešei. Kas varė?
– 0 ką žinau, kas varė. Gal Anupras. Ten toks vardas parašyta: Anupras, o pavardė Mazūraitis
– Mazūraitis?
– Anupras Mazūraitis. Taip, taip, toks buvo, – pakranksėjo varnas.
Už namo kampo pasigirdo žingsniai. Atsargūs, nedrąsūs. Varnas truputį kilstelėjo, kad pamatytų ir nutūpęs:
– Vidinis.
– Tikėjausi, kad gal būsiu pirmas, bet ačiū, kad nors nepaskutinis. O gal? – suabejojo žvalgydamasis po didelį kiemą ir girdėdamas it raudą ošiančias jo pušeles. Žinojau, kad Vidinis seniai ketinęs aplankyti Šklėrius, tačiau ketinimai vis pasislinkdavo ateičiai ir štai... pagaliau. Įspūdis buvo gražus, bet nepranoko susitikimo su paštininke. Man irgi panūdo geriau atsiminti Anuprą ir, nubedęs akis į laiško lakštą, perskaičiau:
„Klausiat kas aš esu?
Ką gi, esu toks, kurių yra labai daug. Negalėčiau save kuo nors išskirti iš tų daugybės eilinių, paprastų mūsų tautiečių. Tad ir „Radijo karietoj“ man atrodo, pabūti jos keleiviu per daug nekuklu. Trumpai galėčiau pridurti, kad esu dar jaunas, man ateinančiais metais balandžio mėnesį bus tik septyniasdešimt...“
„Kokie mes „jauni“,– nesmagiai pagalvojau mintyse, nesuprasdamas, kaip atsiranda toks paštas, kuris ateina po daug metų. Tiesiog į mišką, kur paliktas tuščias namas su pūvančiai kiemo pastatais ir kur prieš dešimt metų, kartu su dėde Jonu, dėdiene Mare, paštininke Gene, su karaliumi Mindaugu kėlėme šaunų balių. Kažin, kur jis dabar?
– Jeigu yra karalienė, bus ir karalius, Pranuci. Bus. O dabar manykim, kad buvai teisus, kalbėdamas Mindaugui, kad ateis laikas ir šitą sodybą pradės lankyti ekskursantai. Eis, plauks ne tik iš visos Lietuvos, bet ir tolimiausių kraštų.
– Tu ką, juodasis, iš proto išėjai?
– Aš tik primenu, ką sakei. Tada, prieš 10 metų.
– O kažin, ką dabar pasakysi, dar po dešimt metų, – paglosčiau pasmakrėje prie gerklės prigludusį kaklaraiščio mazgą ir panašiai kaip šaunusis Jaroslavo Hašeko kareivis Šveikas: – Šliaužte į Šklėrius, Pranuci, marš! Tik atsimink! Šliaužte, šliaužte, o ne kitaip!..
Įsiklausau,
Norėdamas suprasti laiką,
Nes rūpi vis dėlto,
Kodėl kasdieną neramiau
Žiūrėti į save,
Į priežastis, kurios dar laiko,
Prisėdusį prie duonos,
Žodžio,
Atminties.
Tokių teismų nėra,
Kurie už duotą
Protą
žmogų
teistų,
Bet būna,
Kai ateina dykuma –
Vandens tiek daug –
Laivus plukdyk!
O atsigerti negali, deja.
Gurkšnis vandens iš šaltinėlio
Už jūrą laimingesnis.
Tikėjau juk ir aš
Išaugsiančiais sparnais,
Tuo džiugesiu,
Kuomet
save
savim
Pakelt dangun galėsiu.
Bet vietoje sparnų - lazda.
Iš įrankių visokių visokiausių
Ištikima išlikusi viena.
Ir „ačiū“ varnui Goliui,
Kad bent po smegenis
paskraido už mane.
– Kaip nori, varne, -
Būki ant peties
Arba palauk, kol grįšiu.
Tikiu tavim
Kaip smėliu kopų,
Kaip ugnimi į titnagą įsėta.
Kelionė į Šklėrius prasidėjo...
Ïîäåëèòüñÿ742016-09-29 08:11:16
1. Vėlyvo rudens motyvas
Ruduo.
Daug kartų jis prašliaužė per mano gyvenimą. Net aptingau skaičiuoti. Tačiau neretai toks tingėjimas savotiškai įdomus - stebiu, kaip gamta leipsta, nyksta, slenka į tamsą, palikdama vis mažiau šviesos, kad net truputį baugu, jog vienąkart saulė nesudūmotų nusileisti ne į žemą saulėlaidos horizontą, o tiesiog į mano akis. Ir bendrai — kokių tik nuojautų neišgirsti rudenio pamąstymuose: ir aplink save, ir toliau nuo savęs, bet daugiausia bruzdesio, judėjimo savyje. Lyg atsvara apmirštančiai rudenio gamtai žmoguje labai jautriai sukruta, sujuda, sunerimsta jo vidinis pasaulis, kurį įpratau vadinti ir priimti kaip Savęsp(i). Iš ten ateina nuojautos, o dažnos jų panūsta persitvarkyti ir realizuojasi fiziniame gyvenime. Tačiau šis ruduo man gerokai kitoks, nes nelauktai, apart įprastos publikos, prisiėjo gyventi su papūgėlėmis. Ot, ir tą kartą, jaukiai nusiteikęs ir pajutęs galvoje jų krebždesį, įtikinėjau save, kad, ko gero, jos jau tikrai bus išmokusios giedoti „Internacionalą“, o jeigu taip, tai visos mano sąskaitoje paliktos dienos ir prasidės, ir baigsis jo giedojimu. Ne nauja tai, bet ir ne sena — panašiai anksčiau taip elgdavosi nacionalinis radijas, giedodamas kaip himną Vinco Kudirkos „Tautinę giesmę“, o jam pavargus ir atsisakius taip kasdienybėje įrėmintos valstybės gyvenimo dienotvarkės, atsirado tuščia, tačiau gera vieta ir štai vieną kartą išgirdau:
Tai jau yr paskutinė
Sprendžiamoji kova...
Gera vieta tuščia nebūna, tai neblogai žinom, bet kad ją užims net
nežinia iš kur atsiradusios papūgėlės, nebuvo įmanoma atspėti jokiomis prognozėmis. Ir tenka pripažinti, kad laikas surastas nepaprastai geras — ruduo, trumpindamas dienas ir mažindamas šviesos kiekį, priartėjo prie Simajudo: rudenio darbai pabaigti, reikia ruoštis į rudens gėrybių turgų, neužmirštant iškūrenti vėlėms pirtį. Lietuvos vėlyvi rudenys charakteringi ne tik pelėdų dienomis, pelėdų naktimis; šį laiką taip pat pamėgusios ir vėlės, bet netikėta, kad štai dabar ryžtingiau suspurda ir papūgėlės. Netgi atkakliau negu raides A ir B (Atė ir Bėtė), kurios per netrumpą mūsų bičiulystę taip ir neišmoksta suprasti, kad žmonių gyvenime yra reikalų, kuriuos narplioti, minkyti ar kitaip su jais elgtis, protingiau palikti jiems patiems be jų savanoriškos, neretai įkyrios, kone net prievartinės talkos. Tačiau prie Atės ir Bėtės (kaip, beje, ir Joto) jau priprasta, su šių raidžių trijule jau seniai kartu — ginčijamės, pykstamės, taikomės — ir man būtų skaudu, jeigu dėl kažkokių priežasčių ji pasišalintų iš Savęsp(i) nepaisant, jog netikėtai atsirado daugiau pagalbininkų — dvi papūgėlės.
Pirmą kartą išgirdęs jas galvoje, ilgai laiką tylėjau, vis laukiau, kad atsitiks blogiau ir tokį jų ten gyvenimą išgirs artimesni - tolimesni man žmonės. Savijauta nemaloni, nes gerai žinoma, kad senatvė protui pateikia nemalonių siurprizų. Aš irgi negebėjau atsikratyti minties, kad išgirstos papūgėlės - Dieve gink! – žada man psichiatrinę ligoninę. Bent kol kas apsieita be jos, tačiau manasis gyvenimas savo panašumu neretai priartėja prie trečio brolio, kuomet kiti du jo broliai protingi, o jis — kvailys. Tiesa, pasakose jam sekasi geriau negu protingiems, tačiau man su savo senatve tenka pasilikti realiame žmonių gyvenime. „Ak, papūgėlės, nutilkite“, — daugsyk prašiau, bet jos įkalbinėjimams nepasidavė. Pagaliau atėjo tas laikas, kuomet ryžtuosi nesikratyti jų ir gyventi kaip duota – kaip gyvenu su raidėmis A, B, J, su šuneliu Kandžiumi, varnu Goliu, su
Vidiniu, su knyga Šventąja, su visais, kurie kažkieno valia pasiųsti į mano gyvenimą. Tiesa, abi papūgėlės viešumoje nepasirodo – tegirdžiu jas, regis, vienas ir net jų gožį suvokiu, aplenkdamas akių regėjimą. Keista ar— ne? Kaip skruzdė. Be akių, bet mato.
— Net labai keista, — tariu pats sau, bet yra kaip yra ir tik prašau visus man prieinamus dievus, kad blogiau neatsitiktų. Tačiau garantijų, kad taip neatsitiks — ogi jokių. Jau atrodė, kad pripratau laukti iš jų dažniau papūgiškai mielų siurprizų, bet, žinoma, jokiu būdu ne „Internacionalo“ giedojimo.
O buvo taip:
— Pasaulis atsimins, pasaulis atsimins, — įtaigiai patikino kažkuri ir išgirstu:
Pirmyn, vergai nužemintieji,
Išalkusi minia, pirmyn! —
Ir pertraukusi giedojimą:
— Jau kiek nemažai laiko, kai laisvėję, o jos nejaučiu. Ar ne todėl, kad kiek beatsimenu, vis būdavom supančiotos, pririštos.
— Kiek beatsimeni? Ir aš taip, kiek beatsimenu. Bet tam žmogeliui kažkas galvoje pasimaišė. Tik žagt — atkirpo tavo raištį. Dar sykį žagt — atkirpo mano... Esą, skriskit, papūgėlės! Laisvos! O kur? Kai nežinai kur skristi, netoli nuskrisi.
— Taigi, taigi! Kai težinai tik kas per sprindį, toli nenuskrisi.
Pirmyn , vergai, nužemintieji...
— Jau giedojai. Ir apie išalkusią minią taip pat. Bet vis tiek smagu, kad mes laisvos papūgos. O kiek nedaug pastangų reikėjo mūsų laisvei! Priėjo, čirkšt — nukirpo, čirkšt dar kartą – ir abi laisvos.
Pasaulį seną išardysim,
Iš pačių pamatų ir tuo
Naujai pasaulį atstatysim,-
atsiliepė giedojimu jos draugė. Tuomet dar vis negebėjau atskirti, kuri konkrečiai iš jų dainuoja, kuri kalba, todėl neatrodė, kad prasminga pavadinti jas vardais ir neįmanoma parodyti, kuri kokiais talentais turtingesnė.
— Kaip netoli per daug metų iki laisvės būta! — kažkuri vėl: — Tereikėjo ateiti jam ir čirkšt – žagt, čirkšt – žagt. Bet dabar pagalvojus liūdna, kad lankytojai, mokantys pinigus, nepamatys nei tavęs, nei manęs. Niekam iki tol nerūpėjo, ar mes pririštos — nepririštos, bet visų akims mielos buvome. Sakyk, ar reikalinga tokia laisvė, kai atėję žmonės negalės pasidžiaugti tavimi – manimi? Negalės, nes ten jau mūsų nėra.
— Stop! — į aukštesnę natą nušoko pašnekovė, pati nustebdama:
— Aš, regis, moku skaityti.
— Moki skaityti!?
„ Kai trisdešimties metų Zaratustra sulaukė, paliko tėviškę jis
savo ir ežerą gimtinės ir pasitraukė sau į kalnus“.
— O, tikrai! Moki skaityti. Kažin, o kur mes atsiradę?
— Kaip suprantu, kažkur Vilniaus pakraštyje. Netoli ežero. Šaukia Balsių vardu, bet yra pašaukiančiu jį Kryžioku.
— Taip! Taip! Bet ša! Paklausykim, kaip dziedulis rašo. Tai bus didelis, didelis kūrinys, nors jis to dar nežino. Bus didelis, kad o- cho-cho!
— Nežino, ką rašo?
— Ko stebiesi? Kodėl reikia jam reikėtų žinoti?
— Kaip suprasti – kodėl?
— Rašo, ką girdi, ką mato. Ir tik tiek.
— Pagyvensim – pamatysim ar „tik tiek“. O „Internacionalą“ giedoti irgi išmoksim,- pasižadėjo viena už abi.
— Betgi ne dėl jo mudvi čia,— atsiliepė giesmininkei kita ir pereidama beveik į šnabždesį: — Nereikia taip garsiai, dar per
anksti. — Tačiau būtent toks jos drausminantis šnabždesys labiausiai įsiminė, vis iš naujo priversdamas atsiminti šitaip išgirstą jųdviejų pašnekesį ir spėlioti iš jo net savo paties ateitį. Bet dar nekantriau laukdavau išgirstant naujų papūgėlių dialogų, o sulaukęs, įsitverdavau ausimis į kiekvieną jų žodį, bandydamas surasti ateities būrimui reikalingų nuorodų. Dažna diena praeidavusi taip, lyg jos būtų palikusios mane taip tyliai, kaip ir atsiradusios. Tačiau ši vėlaus rudenio diena laukimu nebaudė. Atrodė, jog kažkuri papūgėlė tiesiog įsispoksojo į mano akis ir:
— O pasižiūrėk, kiek daug zylių. Argi negražios? Bet kažkodėl niekas nesistengia jų pririšti ir taip puošti zoologijos sodus, — pasakė kažkuri.
Tai jau yr paskutinė
Sprendžiamoji kova, —
atsiliepia giesmininkė iš „Internacionalo“, primindama anksčiau išgirstą ir reikšmingai į mano atmintį įstrigdžiusi pirmąjį savo
padainavimą. Buvo aišku, kad šis užsiėmimas ( bent šiuomet) jai labiausiai įdomus ar reikalingas.
„Tebus jos vardas Eženas“, — pamaniau mintyse
— O kur padėjai? -
„Kas buvo nieks, tas bus viskuo“, — pasiteiravo antroji.
— Ak, kad tave kur! Ši eilutė visame „Internacionale“ man sunkiausia. Bet tai, regis, suprantama,nes šiais laikais net papūgai būti VISKUO ne taip paprasta, - pakalbėjo Eženas.
— Labai nepaprasta, - pripažino jo pašnekovė
— Tebus jos vardas Nadežda, — vėl pamaniau. Ir štai po ilgesnio laikom išgirstu manęs paminėjimą:
— Dziedulis... bet tai ne tikras jo vardas. Tikras vardas Pranas. Gerai, kad išmokau skaityti. O tai vis dziedulis, dziedulis. Net
sarmata atsiminti.
— Iš kur paėmei - sarmata? Kaip kiti taip ir mes. Esame kas esame. Papūgos.
— Va tau! Apie tai nepagalvojau,— ir išlygindama apglamžytą popiergalį perskaitė:
"Betgi, Pranai, čia perrašei eilėraštį, kuris jau buvo paviešintas. Ką? Ar žarijų pritrūko naujiems kepti"?
Šyptelėjau. Bene, taip šviesiai, kai jau neatrodė, kad papūgėlės galėtų mane suruošti į psichinę ligoninę. Ir pats sau, bet kartu joms tariau :
— Tai todėl, kad panūdo papasakoti apie tai, kas atsitinka su blogais eilėraščiais. — Ir taip buvo pasakyta rimtai, jaučiant atsakomybę už savo ištartą žodį ir vienodai gerbiant kaip Nadeždą su Eženu, taip save, nusiteikusį greitu laiku paimti į rankas poezijos knygelę „ Eilėraščio sėja“, kurios laukiau ir kurios laukimas neretai pereidavo į nepasitenkinimą su priekaištais sau dėl susitarimo su Vidiniu. Bet žinojau, jog kažką keisti jau vėlu, tačiau mintys aiškios ir gal net papūgos jau nereikalingos, nes jos ar nutyla, ar išnyksta, o savyje atsiradusią nuotaiką girdžiu kuždant kaip putojantį alų su blogų eilėračių deklamavimais.
Ïîäåëèòüñÿ752016-09-29 08:35:34
2. Zylės
Žinau, suprantu, kad užsibūnu žvalgydamasis po vėlyvą rudenį, tačiau šį kartą dėl to savęs nebaru, nes panūdau neskubėti gyventi – pabūti prie kiekvieno reiškinio, nepaisant ar didelis jis ar mažas, įsižiūrėti atidžiau ir padėkoti, kad tokį jį galiu pamatyti.
Neatrodo, kad žiema jau „ant nosies“, tačiau zylės,
zylės, zylės... Jos spurda, skraido aplink langus, tūpia, vėl kyla ir, regisi, net laukia greičiau sniego pasirodant. Dabar jau pusbalsiu zylėms:
– O prie žmogaus jums vis dėlto smagiau, a? Bet ir aš nežinau, kodėl taip atsitiko, kad ištikimiausi krašto paukščiai nedažnai susilaukia geresnio žodžio. Oi, nemanykite, kad taip apie jus, zylės. Kad ir žvirblio dydžio, kad ir nepalygintinai spalvingesnės už jį, bet anas jam ištikimas kaip akmenėlis. O jūs? Neįsitikinęs ir dabar, ar vietinės, ar praskrendančios, bet žinau, kad daug jūsų savo kiemo nepalieka. Ką? Klausiate, kur aš susiruošęs?
Tuo laiku pasąmonėje išgirdau, kad mane mini Vidinis.
– Ha! Kas atsitiko? Ko nerimauji? Bet kad jau toks esi, Vidini, tai toks ir būk! Ateis laikas ir pažiūrėsim, kaip atrodys vaikas, – burbteliu, bet mintis subruzdo, pagyvėjo ir jau ne taip paprasta ja atsikratyti. Net senatvė – bent kol dar smegenys veika – mudviem su Vidiniu paliko galią jausti vienas kitą ten, kur bebūtume, nepaisant toli ar arti vienas nuo kito. O kuomet Vidinis tampa poetu ir nori, kad jį tokį išgirsčiau, tokia, kaip įpratome sakyti, pajauta „per smegenų žievę“, padidėja, suaktyvėja, tačiau ir be jos retai kada mudviems
ateina noras paimti telefoną ir paskambinti. Daugsyk bandėme pasiaiškinti, kokie dievai mudu apdovanojo tokia pajautimo galia. Ir – kodėl? Tai ne tas pats, kuomet žmogus nujaučia ateinančią nelaimę ar laimę, dažniausia net nenutuokdamas, nesuvokdamas iš kurios pusės ir kaip tai pasireikš tikrovėje. Tačiau jau senokai praėjo tie laikai, kai mudu su Vidiniu kamavomės, bandydami suprasti, kokie stebuklai vyksta mudviejų kasdienybės dvasioje, kad būdami vienas nuo kito nežinia kaip toli, mokėdavome ne tik jausti, kad esame, bet
ir sugebėdavome bendrauti, vienas kitam pasiųsdami mintyse sukauptus tekstus. Ne visus. Nelengva buvo patikėti tokia realybe, kad daug tekstų, kuriuos išgirsdavau kažkurioje smegenų žievės dalyje, man, deja, nepriklauso. Tačiau tie tekstai irgi ne bet kokie, ne be kažkieno atrankos. Vidinis galėjęs šaukti, barti, ginčytis, tačiau smegenys neatsišaukdavo, pasilikdavo užsiskleidę, užsiblokavusios, tačiau tereikia informaciją pateikti poezijos kalba ir tuomet galėdavau deklamuoti lyg iš magnetofono įrašų. Ir dabar, kad ir netriukšmaudamas, nereklamuodamas, tačiau įsitikinęs, kad poezija priimantys smegenys yra jautriausi visoje smegenų sandaros sistemoje. Va toks mudviejų kažkokia valia sustyguotas bendravimas per nuotolį mums patiems sunkiai įtikėtinas, tačiau suvokiame, kad jis kitoks, ypatingesnis, skiriasi nuo bendravimo su kitais, netgi tos pačios aplinkos žmonėmis. Kažkokios biologinės srovės „subanguoja“ tapačiomis amplitudėmis, smegenų žievėje "nupiešdamos" tapačias minties sąvokas. Nesakytumei, kad taip atsitikę nuo lopšio laikų, tačiau pėdsakai veda į ten, kur šiliniai, kur Šklėriai.
„Betgi jis ruošiasi paskambinti, – suvokiau – telefonu
paskambinti. Nagi, nagi! Kas atsitiko, kad telefono prireikė?“
Ir jau netrukus išgirstu:
– Laukiam parvažiuojant ir nesulaukiame. Negi pasiliekate žiemoti?
– Va tau! Iš kur tai nugirdai?
– Knygutė atiduota spaudai ir dabar reikia laukti. Atrodo, kad neilgai. Panašu, kad „Eilėraščio sėja“ aplenks Kristaus gimimą.
– Betgi ne dėl to skambini.
– Ė, neklausk. Pavargau. Tiesiog neišeina iš galvos tai, ko nei pats suprantu, nei kitam moku paaiškinti.
– Gal žinai, kiek metų zylė gyvena?
– Kas, kas gyvena? Zylė? Na, ačiū, regis, pasišnekėjome.
Beje, suskaičiavau, kad knygutėje būsią beveik pusantro šimto eilėraščių. Vadinasi, per metus vidutiniškai rašai du eilėraščius.
– Oho, kokia sparta! Bet kodėl –aš? Jeigu ne tavo parama, ko
gero, vidutiniškai ir vieno nebūčiau gebėjęs parašyti.
– Baik! Vyriškai sutarėme, kad apie mane nekalbam. Reik8matyti, kaip atrodžiusi Asta su Daina. O ir raidžių trijulė, ypatingai Bėtė! Man regisi, kad paliktus už knygelės borto eilėraščius išmoksime greičiau ir geriau, negu sutalpintus „Eilėraščio sėjoje“.
–Tai todėl ir skambutis, kad žinočiau, kas už borto palikta? Ačiū, bet nesistenk!
– Kaip suprantu, toks erzelis neilgai truks, tačiau visi dabar baiminasi, kad leidyba tave sunaikins. Ir dvejų eilėraščių per metus negebėsi parašyti. Tiesą pasakius, aš taip pat baiminuosi.
Atsikvėpiau ir:
„Per tūkstantmečio vardą – LIETUVA -
Pavargę vyčiai grįžta į namus...“
Papūgėlės irgi sukruto:
– Supratai?- paklausė viena
– Ką reiškia „supratai“? Mes jau ne zoologijos sode ir
nepririštos šalia lankytojų takų. O tu?
– Bandau įteigti sau, kad ką tik gimusi. Net jeigu būčiau su ūsais, vis tiek reikia suvokti, kad ir laisvėje būtis prasideda nuo pirmo žingsnio. Atrodo, dar jo, to pirmo, nežengiau, dar vystykluose, - pakalbėjo Nadežda, o Eženas:
– Nori pasakyti, kad ne ką supratai?
– Nieko nesupratau. Bet ar tai reiškia, kad kažką prarandu?
Buvome kaip dvynės vieną į kitą panašios, taip ir pasilikome. Matyt, kad taip ir Vidinis su dzieduliu. Jiedu irgi labai panašūs. Net
nepasakysi, kuriam priklauso jų deklamuojamų eilėraščių autorystė. Bet neatrodo, kad ir patys žino.
Matyt, kad tokia publika man buvo tinkama – ten, Vilniaus Naujininkuose, Vidinis su telefonu, čia, galvoje, sukrutusios dvi papūgėlės. Nedaug eilėraščiu gebėjau padeklamuoti mintinai, bet šis buvo būtent toks:
Ant sienos – surūdijus pasaga.
Ir lyja lietūs į akis
Stiklais sudužusių langų
Man ne vis vien -
Mylėsim? Nemylėsim?
Pats ašaras erškėtrožių surinksiu...
Tiktai prašau: padėkite surasti man
Jų – vyčių – motinas,
Kad grįžtančius
Namo priimtų.
(„Prašau“, 2008-01-20)
Bet dabar gi ruduo. Vėlyvas. Reikia ir į turgų važiuoti,
ir vėlėms pirtį iškūrenti. Neturiu teisės pabėgti į tolimesnius prisiminimus. O papūgėlės irgi stebi, klauso ką dar išgirs iš žmonių gyvenimo pamokų, bet svarbiausia dabar - per rudenį vis spartesniais žingsniais ateinantis Adventas. Ir man darosi nesmagu, kad apie jį žinau daugiau negu reikia. Man jau nekyla klausimas - kodėl Adventas? Mintyse, atsimindamas Jėzų, vis dažniau pasirodau
kaip priekaištų reiškėjas.
- Ar jis negalėjo kito laiko rinktis? – klausiu pusbalsiu kažko,
apžvelgdamas papilkėjusius, apnykusius spalio pabaigos Vilniaus miesto pakraštyje esančius Balsių sodus. Atsakymo, ar Jėzus galėjo rinktis laiką gimimui, žinoma, nelaukiu, nes tai visai nesvarbu. Sodų
žaliasis sezonas baigiasi, užmigdydamas gamtos gyvastį ir ištrindamas dar neseniai šviesiai žydėjusias spalvas nepaisant, kad
žmogaus gyvenimas čia pasilieka. Tiesa, jo gerokai mažiau negu vasarą ar net rudens pradžioje, bet daugiau negu užbaigiant
ankstesniuosius sezonus, nes ir vėl ne viena šeima suspėjo įsikurti nuolatiniam gyvenimui soduose. Truputį pavydu, o zylės mieliau glaudžiasi prie namų su žmogumi ir vėl lyg pirmą kartą matau, kokie tai gražūs, nuostabūs, laimingi, linksmi paukščiai.
Ïîäåëèòüñÿ762016-09-29 09:02:57
2.Prie ąžuolo
- Taip, Pranuci, yra nesuprantamų dalykų, kurių toli net nereikia ieškoti, nes jie sukilnoti žmoguje, tačiau sąvoka transindukcija nežavi, ji neaprėpia susikalbėjimų per nuotolius esmės. Negirk jos ir ieškok tai, kas pritiktų kaip žmogui batai, švarkas, kepurė.
- Išties, girti ar girtis nereikia, bet džiaugiamės, kad nors tiek suradę. O paramos neatsisakome- mielai ją priimtume, tačiau kol kas jinai atėjusi tik iš Aleksandro Ražo. Tiesa, gerokai anksčiau, kai šį reiškinį dar vadinome transformacija.
(Iš pokalbio su sodo kaimynu)
Kaip ir anksčia, zylių visur daug. Net pokalbis telefonu su Vidiniu jų neišgąsdino, tik kažin, ar jos viena vienai iš tikrųjų taip panašios, kaip man. Į galvą vėl kažkodėl užklysta ūpas paapgailestauti dėl Jėzaus Kristaus gimtadienio. Gal bent dalinai todėl, jog Vidinis irgi telefonu priminė Kristaus gimimą. Bet visai nerūpi, kodėl tokios mintys ir net nesvarbu, kad iki Kristaus gimtadienio ir net iki advento dar reikia laukti. Betgi būna taip, kad nesuvoki, kodėl sielą tokia nuotaika apninka. Įgilėjęs ruduo veikia savaip, bet atrodo, kad didesnį poveikį nuotaikai daro būtent laukimas, juolab, kad įsitikinęs, jog nemažai žinau iš to, kas turėtų būti artimiausioje ateityje. Ne pasauliniu, net ne Lietuvos, o savo asmeniškos būties mastu.
- O jūs turbūt nuo Rygos, iš šiaurės atskridote čia? - vėl užkalbinu zyles. Bet, žinoma, ne dėl to, kad savijauta ne geriausia ir net mano Leokadijai atrodė, kad ją, nuotaiką, labiausiai įtaigoja nekantrus noras greičiau paimti į rankas poezijos knygelę. Kažkodėl lyg užmiršo, kad jeigu ne dukros ir ne ji pati, tokio laukimo netgi nebūtų. Vidinis apie knygos leidybą irgi vengė kalbėti ir, kaip suprantu, dėl priežasties – taip atsitikę, kad mudu negebėjome pasakyti, kuriam mudviejų priklauso daugelio eilėraščių autorystė. Buvo atvejų, kai ilgai tikėjęs, kad eilėraštis priklauso man, netikėtai sužinodavau, kad, deja, tai tik iliuzija, o kūrinėlio dvasioje kur kas daugiau Vidinio negu manęs. Sieloje darydavosi niauru, kad apvoginėju nepakeičiamą bičiulį, kuris, beje, gerai tai žino, bet geravaliai šypsosi ir net puoselėja tik jam vienam žinomus regėjimus.
- Girdėjau, Vidinis skambino? Ar kas atsitiko, kad telefoną atsiminė? Retas atvejis, – neužmiršta pasiteirauti Leokadija.
- Klausė, ar greitai parvažiuosime į Naujininkus.
- O Viešpatie! Ir vėl Naujininkai. Jaučiu, kad jie ten mane ir palaidos.
- Ar ne tas pats, kur taip bus? Va, panosėje Visi Šventieji, po jų tuoj pat Vėlinės. Geresnio meto tokioms žinioms iš Anapilio gauti nebūna. Nepraleisk progos.
- Gerai, gerai, - atšovė ir įnirtingai pradėjo mosuoti šluota.
Per tą visą rudenio laiką, kai pradeda kristi medžių lapai, šluota sodelyje tampa bene darbingiausiu įrankiu. Kasdien manoji apvaikščioja su šluota visą sodą. Atrodo, numestas pageltęs medžio lapas jai nelyg pelnyta bausmė, kurią priima atlaidžiai, nepykdama, o paskui net pasidžiaugia, jog nuo šlavimo pavargusi taip, kad net kaulus skauda.
- Tu kur? –klausia, grįžtelėjusi per petį.
- Ė, ten! - mosteliu ranka, - greitai grįšiu.
- Parink gilių, gal dar rasi kokią.
Leokadija beveik visuomet nuspėja mano sumanytas išvykas. Taip ir šį kartą. Anksti, dar neišlipęs iš lovos sumąsčiau nueiti prie Balsių arba kitaip - Kryžiokų ežero. Jis labai arti, kaip ir viskas, kas šitame Vilniaus pakraštyje gražu. Tai ežeras, kad nepaisant kaip dažnai jį lankytumei, niekuomet neatrodo, kad nuobodu ar įgriso, kad sielą reikėtų užimti kažkuo kitu. Galbūt todėl, kad ir to „kito“ čia irgi nemažai. Šįkart susiruošiau nueiti prie ąžuolo. Tai ne nauja, o baigdamas sodo sezoną, visuomet ateinu lyg atsisveikinti. Pastaruoju laiku būtinai su eilėraščiu, kurį taisinėdamas jau rašau tris – keturis metus ir jaučiu, kad niekuomet nesugebėsiu parašyti. Net įsikaliau į galvą mintį, jog taip todėl, kad ir ąžuolas keičiasi. Akys šito dažniausiai nepastebi, bet suprantu gi, kad tai ne akmuo, o gyva, krutanti, judanti, auganti didybė. Jau kiek šimtmečių, kai įsikibo šaknimis į ežero pakrantės šlaitą ir nepaleidžia jo.
- Sakiau, motin, (taip labai dažnai vadinu žmoną) kad šiemet mano ąžuolas be gilių.
- Akinius pasiimki.
Ėjau lėtai, užsimiršęs, ir galvoje, atrodė, nieko nėra, kas kilstelėtų dvasią. Ir vis dėlto, artėjant prie ąžuolo išgirdau savyje jo muziką ir net pasinorėjo, kad ir Vidinis išgirstų, kaip atsimindamas deklamuoju nepabaigiamą rašyti eilėraštį.
Čia galima prisiekti akmeniu.
Ir vandeniu.
Ir ąžuolų šaknim giliom.
Išaugome ne kur,
O čia -
išaugom Lietuvoj.
Perkūnui meldėmės,
Žaibų kardais prakirtus dangų
Ir buvom peržegnoti - BŪTI!
Lietuvių žeme,
Nelabai svarbu man
Kunigaikščių kartos -
Kiek buvo jų,
Kiek būti žada.
Vanduo šaltiniais
Dar iš žemės teka
Ir vaikšto ąžuolai šaknim,
Paglostę gilų sniegą –
Amžių kaulus.
Kažkas žodžius užspringdo, jie nutyla ir - kaip neretai – įsivaizduoju, jog Vidinis karčiai šypteli, net nemokėdamas suvokti, koks kipšas paliepė man į tokį, atrodytų, reikšmingą eilėraštį kišti kažkokią nesąmonę, kurią, beje, ir pats suvokiu, tačiau atsikratyti jos nesugebu – vaizduotė lakesnė. Norisi, kad kas bent šitaip paregėtų, kiek daug per šio galiūno amžių, ten, po žeme, kur vaikšto jo šaknys, suguldyta, sunešta, supūsta žmogaus kaulų. Norisi, kad šis vaizdas atrodytų ypatingai raiškus, įspūdingas, talpinantis į mūsų smegenis supratimą, kad jie tautos išlikimui gal nemenkiau reikalingi, kaip ąžuolui jo šaknys. Net atsimenu, kad ir deimantui „išnokti“ reikalinga didi giluma žemėje. Bet kaip tai pasakyti paprastai, laisvai, be filosofijos ir sunkaus kalbėjimo? Kaip?
Sukaliodamas galvą akimis „apvaikštau“ galingą medį nuo jo viršūnės iki keliais glėbiais beatrėpiamo kamieno, „įžėlusio“ šaknimis į aukštą kranto skardį ir – stop. Tegali tik dvasioje nusistebėti, kokios nepaprastos jėgos reikia išlaikant tokį milžiną, dar vis auginantį, platėjantį. Iš kur ji?
Iš ąžuolų šaknims
Ir deimantui nokinti
Reikalingos gilumos, -
atsidustu, bet jau žinodamas, kad tai nepriklauso eilėraščiui. Tai tik užrašas apie tai, kad be šitos juodos žemeles, be šito skardžio, be tos šviesos, kuri išsirpusi žemės įsčiose, tokie dalykai neįmanomi. Ši beprotiškai galinga jėga ateina iš žemės, iš jos gelmių. Ir ne tik į ąžuolą per šaknis, o į visą, kas gyvą, o paskui vėl sugrįžta atgal būti žemėje. Taip regis ir norėjau užrašyti, bet ant popieriaus atsiranda žodžiai, kurie lyg kažkieno kito numesti.
Eiliniai parnešė man“ Žalgirį" namo,
Pasakę, kad pirma reikėjo mirti,
O Vytautas Didysis tik dėl to,
Kad atsimintum, -
- Vidini, tai tavo išdaigos, ar kaip čia? - net ne mintyse, o balsu klausiu, tačiau, regisi, jau galiu kalbti eilėraščiu, net tuo senu tekstu, kuris mažiausiai redaguotas.
Eiliniai miršta
Arba grįžta,
pergalėmis nešini.
Eiliniai ir lietuvio paskirtį ir vardą
Man dovanoja,
paprašydami išsaugot jį.
Ir prisiekiu aš akmeniu,
Ir vandeniu,
Ir ąžuolų šaknim giliom -
Mane augina Dievas čia
Aš - Dievą auginu.
Ar priesaikoje gali būti
dar kas nors svarbiau?
- Galingas tu, seni, oi galingas! O! kad visa Lietuva tokia, - po tylos minutės pakalbėjau ąžuolui, linkėdamas stiprybės ir jau kažkodėl atrodė, kad gal neverta save išbraukti iš sąrašo tų, kas jau negeba padaryti kažką reikalingo. Jaučiau, kaip į sielą įsidvelkia sapnuojantis girios ošimas.
„Sapnuojantis? “
- Taip, sapnuojantis, - pakartojau man naujai suvoktą girios būseną ir, prisėdęs įprastoje vietoje, galvojau, kad yra labai jautrių dalykų, kurie kažkodėl nepaliečia mūsų sąmonės supratimu. Regis, pirmą kartą taip jautriai pajaučiau, kad giria gali sapnuoti ir buvo įdomu jau tai, kad staiga šitai suvokiu. O jeigu...
„Ką - jeigu? “
- Nieko. Sakau, įdomu būtų žinoti, kokius sapnus sapnuoja ši giria su šituo ąžuolu. Arba, kad ir tik vienas ąžuolas, - pakalbu panosėje, o netrukus raiškiau ir gal net prasmingiau:
- Kalbėk, eilėrašti, kalbink. Nepalik savęs negyvo, nepalik, - prašau, kalbu, noriu, kad taip būtų, bet jau žinau, kad eiliniai į knygas neateina. Reikia būti Vytautu ir, žinoma, Didžiuoju, o eiliniai?.. Jie kad Vytautas Didžiuoju būtų, kad "Žalgiris" iš 1410-jų metų žibėtų, kad ąžuolas – milžinas Kryžiokų ežero atkalnėje oštų, nesibaimindamas užgriuvusių audrų... Taip, taip, eiliniai...
Eiliniai po knygas nevaikšto,
Ištirpsta žemėje
Ir šviečia kaulais savo naktyse...
-Betgi ir Vytautas ten. Taigi, Didysis. Net niekas nežino, kur jo kaulai. Ten, žemėje, visi eiliniai esame. Kai prie ąžuolo glaustosi spalio pabaiga, tokios mintys netgi neginčytinos, argi –ne? - girdžiu pasąmonėje ir nebejoju, kad taip girdžiu įsiterpusį Vidinį. Jau sakyta, kad tokiam mudviejų bendravimui nereikia telefonų, tačiau kaip šį reiškinį tiksliau pavadinti viešoje erdvėje, nežinome lig šiolei, tačiau jeigu išgirstume jį įvardijant transindukciją, ko gero, pamanytume, kad kažkas iš mudviejų pasisavino seniai puoselėto reiškinio šitokį įvardijimą.
- Čia geriau matyti, kad spalio pabaiga...
- Betgi neneigiu. Juolab, kad visuomet būni kartu su „Lietuvio kalendoriumi“ Aš be jo, tačiau spalio 27 –ją irgi atsimenu. Paklausyk, - ramiai paragino Vidinis ir lyg perskaitydamas iš knygos:
„Vytauto karūnacija buvo numatyta 1430 m. Vilniuje, tačiau laiku neįvykus, tų pačių metų spalio 27 d. Vytautas mirė“.
******
ÏðîôèëüËÑE-mailÂåáñàéò
Ïîäåëèòüñÿ772016-10-02 22:31:23
PRIMESTA ATSAKOMYBĖ
Aną kartą buvo parašyta: Kelionė į Šklėrius prasidėjo. Šituo sakiniu Pranucis užvertė mažytę, tačiau, pasak jo, vis dar neužbaigtą knygelę, įvardijęs ją
... tas mano AŠ
(AŠAŠAI – 1)
Perskatęs ją, gūžtelėjau pečiais, nes iš tikrųjų, ką pasakyti, kai jau ne tiek mažai pasakyta ir jo adresu, ir apie knygą, jam ją dar rašant. Tačiau net nuojauta nedingtelėjo dvasioje, kad galėtų atsitikti taip, jog kelionę į Šklėrius prisieisią rašyti man, taigi Vy Vidiniui. Jau štai kiek laiko praėjo, kai 2016 m. gegužės mėn. 29 d. viešumoje pasirodė žinia:
Prano reikalus (skolas taip pat) skubos tvarka perėmiau aš, Vy Vidinis. Džiaugtis dėl to nerekomenduoju, o nusiminti juolab. Viešpaties keliai nežinomi.
Turbūt nereikėję šioje žinioje tarti Viešpaties vardo. Sakau, turbūt, nes Pranas pradėjo merdėti ir ši procesą taip pažymėjo:
„Džiaugiuosi, kad miręs, – parašė dienoraštyje ir pakomentavo: – Kai matau, kaip kiti sparčiai spaudo klavišus, rašo sakinius, spausdina tekstus, kaip žuvys nardo po internetą, džiaugiuosi suvokęs, kad nors miręs, bet dar krutu“.
Iš nemenko pluošto man neįtikusių jo įrašu, šis, sakyčiau, labiausiai nepatiko, tačiau žinojau, kad knygelę rašė labai sunkiai, o jos pradžioje vėlgi:
Varnas Golius nutūpė į savo lizdo pušį ir, iškvėpęs nuovargį, atsiduso:
– Ak namai nameliai, išskėsti sparnus skrydžiu vis dar nei tingu, nei sunku, bet moti jais, apskristi šilinių kraštą, oi kaip nelengva. Panašu, kad senatvė ir po Golių braidyti pradėjusi. Nedrįsk, nedrįsk, gerbiamoji. Net ir atsiminti jau ne taip paprasta, tačiau ir be to man neapsieiti. Supranti, pušie? Ir be atminties varnui Goliui neapsieiti, nes antraip jis jau ne varnas Golius.
Senoji pušis nelinksmai sugirgždėjo. Žinojo, kad be savo įnamio jos čia seniai nebūtų likę. Būtent varnas išsaugojo ją nepaliestą žmogaus kirviu ir dabar gražu pažiūrėti – keliems ilgarankiams susiėmus jos liemenį vos beapkabinti.
– Būsim dar, mieli nameliai, būsim. Reikia būti, – vėl ištarė Golius ir, nusprendęs patikrinti savo atmintį, deklamuodamas kėlė iš smegenų giliau įstrigusį eilėraštį:
Tas mano AŠ,
Kitaip Savęsp (ar Ašašai) vadinamas,
Kaip jums parodyti, kaip apibrėžti jį?
Kartais ten senis ir lazda
Kaip žirgas man,
Kartais važiuoju traukiny
Ir nesmagu, kuomet sustot nemoka.
Šalie Savęsp, šalele Ašašai, tu nuostabi.
Čia dar prieš savo atmintį atėjęs, bet žinau –
Tu išsupai žilvičiais pintame lopšy,
Ir mirusį pušies lenta užklosi...
– Fu! kaip negražu, - prisimenu, tuomet gėdinau Pranucį, – Protingas Žmogus neturėtų skubėti į savo senatvę, į jos, tarkim, tokį patalą, gultą. Kita vertus, ne lopšys, kad ir iš žilvičio išpintas, o aš, Vidinis, tuo lopšiu tave išsupau.
– Sakai, neturėtų skubėti. Tačiau nei tavęs, nei manęs tas žmogus neklauso. Vos įsuptas į vystyklus, įkeltas į lopšį, o žiūrėk, jau kiūtina, linguoja nusitaikęs būtent senatvės kryptimi. Apie tai nemažai galvojau, mąsčiau ir tu tai žinai, Pranuci. Lyg ir tuščias užsiėmimas, ne ką čia sumąstysi, tačiau pats mąstymo procesas krutina , judina žmogų kaip dvasią. Jis man įdomus ir reikalingas. Pradedi tokį dvasinį save net kūnų jausti Suvoki, kad kur kūną padėsi, ten jis ir bus, o dvasia...
– Ačiū, ačiū. Daug kartų apie tai kalbėta. Dažniausiai, deja, nusišnekant iki nesąmonių. Net jas priimant kaip filosofiją. O karietą? Kam ji tau taip labai reikalinga, jeigu galima pasikliauti dvasia. Palik kūna it peliauk..
Va, va, tik dabar, tik senatvėje toks supratimas ir atsiranda. O iki tol
O karieta?
Ne taip svarbu, kad sudaužyta
Jai vėl iš nuolaužų ir atminties
Konstrukcijas dedu
Su ją dar vis į ateitį tikiu
Į šitą man nelengvą knygą
Ir nemanau, kad gali būti ir kitaip
Sužvenki, žirge Ygaga, sužvenk
Per visą šimtmetį, per du
Per visą tūkstantmetį mano krašto
Na taip, šiandiena bent truputį nedrąsu
Parodyti į sielai mielą vardą
( Kažin, kaip jis ilgai čia bus?)
Bet ten, Savęsp,
Ten, Ašašai šaly,
Tėvyne lietuva
Mes amžini.
1. Ašašai – 2
Aną kartą buvo parašyta: Kelionė į Šklėrius prasidėjo... Tuo sakiniu Pranucis užvertė mažytę, bet vis dar neužbaigtą knygelę, nusiteikęs ją įvardinti
... tas mano AŠ
AŠAŠAI – 1)
Jam atrodo, kad tai labai mielas pavadinimas, nes rodydamas į save, į savo AŠ, kaip jis pats sako: „niekuomet nematau savęs ten vieno. Ten visuomet daug. Ir visa ko. Ten visuomet daugiskaita. Ir todėl nelinksma, kai išmintingas skaitytojas rodo ir mano AŠ, atsisakydamas pamatyti daugiskaitą virpesyje, judėjime, netgi, pasakyčiau, chaose. O juk atrodo, kad nemenkai pasistengiu, kad taip neatsitiktų:
Tas mano Aš
ne man vienam priklauso,
ir nesvarbu –
esi tu moteris ar vyras.
Įsižiūrėki į save
ir bent šiek tiek mane matysi.
Nerodysiu pirštu,
kokiais peizažais mes sutapom –
gal tuo skausmu, kuris ateina į krūtinę
audroje nulūžus medžiui,
gal nuotaika gera,
pamačius, kaip iš žiedo
bitė kopia medų,
gal atmintim atgijusia, kad kažkada
ir aš laikiau ant rankų augančias dukras.
Paglostę barzdą, sakė:
– Tėte, bado...
Toli – giliai, giliai – toli
po žmogų kaip pasaulį išbarstytas
tas nenusavintas,
į nuosavybę neįspraustas AŠ,
kad ir dabar štai pamanau:
ir šis eilėraštis vėl parašytas,
sutarus su kažkuo
į vieną (gal net tapatybę?)
susieiti savyje...
Tačiau ir tokio Pranucio AŠ suvokimo, ko gero, nereikėtų palikti be nuorodų į kitus jo užrašus. Jis ne tik stebėtojas to savo AŠ. Jau prieš nemenką laiką, pamatuotą metais, išėjęs su juo atsisveikinti negailestingiausiu būdu. Ir ką turim? Ogi štai ką:
Tas AŠ
Per visą naktį nenurimo –
Reikėjo jį apkast kapu.
Duobė gili.
Atrodė, darbas geras.
Ir iki šiol
Lentelėj parašą regiu:
„Čia – AŠ.
Ilsėk ramybėje, tu mano AŠ.“
Pasilenkiu, paglostau parašą,
Žegnoju kryžiumi krūtinę.
Bet sapnas žinią siunčia vėl:
Esą, ne tą AŠ apkasiau,
Ne tą.
Ir vėl į miško žemę kastuvu smeigiu
Suvokdamas, kad gal
Geresnį apkasiau, blogesnis liko.
Negaila būtų jo–-
Ramybė jam,
Ramybė man,
Ramybė tiems,
Kuriems jis nuoskaudas paliko.
Žegnoju kaktą ir krūtinę vėl.
Duobė gili.
Vėl darbas, regis, geras.
Ir parašas kapo lentelėje raiškus:
„ Čia – AŠ“.
... Per visą naktį laidojau save,
Apsėjau mišką kapinynu,
Bet liko nepalaidotas tas AŠ,
Kuriam
žegnodamas
kasiau duobes.
Tenka sutikti, kad pasigrumta nemenkai, bet, matyt, ar neverta pagalvoti, jog žmogus, kad ir tik ką per bambą atskirtas nuo motinos, jau negali būti vienas. Jame jau daug visa ko kaip ypatingoje gyvybės bagažinėje. Va apie šitą dalyką ir mąstau, mėgindamas parašyti dar vieną nedidelę knygelę tuo pačiu pavadinimu, tik rodydamas į ją kaip antrąją, būtent:
... tas mano AŠ
[AŠAŠAI – 2]
Ruduo.
Taip, taip, ir vėl ruduo. Daug kartų jis prašliaužė per mano gyvenimą. Net aptingau skaičiuoti, kiek jų būta. Tačiau neretai toks tingėjimas savotiškai įdomus – stebiu, kaip gamta leipsta, nyksta, slenka į tamsą, palikdama dienoje vis mažiau šviesos, kad net truputį baugu, jog vienąkart saulė nesudūmotų nusileisti ne į žemą saulėlaidos horizontą, o tiesiog į mano akis. Ir bendrai – kokių tik nuojautų neišgirsti rudenio pamąstymuose: ir aplink save, ir toliau nuo savęs, bet daugiausia bruzdesio, judėjimo savyje, Savęsp(i), Ašašai... Pelėda 2016-10-02 05:39:35
KomentaraiModeratorius (-ė): Pakeleivis Sukurta: 2016-10-02 22:21:04 Mintis čia paprasta, tik pateikta aplinkui, gražiau įprasminant per Poe žodį.
(Stebėdamas save, kapstinėdamasis po save randi visko; kai kas gali būti ir kaip kitų, bendražmogiška: nuotaikos, išgyvenimai, netgi tam tikras požiūris, vadinamas filosofija…).
Taip, būna didesnių laidojimų, tarsi apibendrinus kažką, nors šiaip tai nuolat kažką užkasi, kažką atkasi… Gali mainytis iš Aš išlendantys pavidalai, gali vieni su kitais grumtis ar draugauti, bet vis dėlto labai įdomu, ar yra, kas toje savęs atradinėjimo daugiskaitoje dominuoja?
O gal ypatinga gyvybės bagažinė be ribų, atsakymo nė neieškok? Tiksliau, ieškai, bet ar yra? Gal per tokį atvirą klausimą tik ir galima kažkiek artintis link savojo Aš (suvokti save?)Vartotojas (-a): giedrex26 Sukurta: 2016-10-02 19:46:47 ...taip skausmingai gilu ir prasminga...labai labai...Vartotojas (-a): nei_sis_nei_tas Sukurta: 2016-10-02 16:15:13 Štai ir pradedate naują etapą.
Jūsų tiesa, kad AŠ yra daugiskaita. Jeigu būtų vienaskaitinis, tai vargšiukas AŠ tūnotų visą laiką ten kur būtų patupdytas, nemurktelėtų ir nesistengtų net nosies kištelėti iš kiauto. Kai yra daugiaskaitinis, tai pvz. vienas AŠ mėgstantis keliauti, kitas - muzikos mėgėjas, trečias yra įtikėjęs į Lietuvos religiją - krepšinį, o dar kitas yra įtikėjęs - į mūsų elito šventumą ir t. t. Sakysite, kad tai netiesa, nes kaip tiek daug AŠ viename gali sutarti, kai tikri broliai tų pačių tėvų nesutaria (net į laidotuves neateina), kai reikia pasidalinti tėvų užgyventą turtą. Neeee! Visi AŠ sutaria labai gražiai, nes jie tos pačios sielos broliai. Nereikia nei vieno AŠ laidoti. Tegul jie visi gyvena gražiai ir ilgai.
Kūrybinio džiaugsmo!
Ïîäåëèòüñÿ782016-11-08 08:45:05
Iš pasikalbėjimo Šilinių radijuje.
– Dienoraštį reikia kurti, kaip gyvenimą. Taip, taip,kaip gyvenimą. O jeigu taip, tai kartu su juo ir kalendorių. Savo. Kad gyvenimas pasiregėtų kaip įmanoma asmeniškesni. Na, ko žiūii į mane it pirmą kartą matytum? Aš bandžiau taip padaryti, bet man nepavyko. Tai labai nepaprasta. O aną kartą susapnavęs save išsikastoje duobėje, palikau į dievų valoje. Labai reikėtų paieškoti, kad galėčiau jį surasti. Kažkiek parašiau.
– Ir išėjai į traukinį. Kartu su Eilėraščiu
–Taip. Būtent su juo. Būtent taip tuomet poeziją vadinau. Ir tik vėliau Poe.
– O proza palikai.
–Ji buvo protingesnė. Nenorėjo išeiti netgi iš duobės. Tiesą sakant, ir aš nežinau, kaip man tai pavyko. Suprantu, kad reikėjo dar kartą pasapnuoti, kad pasijausčiau išėjęs iš duobės. Gili buvo. Iki šulinio vandens nepasliuogė, bet gili—per smėlį, smėli, smėlį. Gilyn, gilyn, gilyn.. Prisimenu, kai nežinodamas paskutinį karta įsmeigiau kastuba ir ji ir ir prsisėmęs visą jo ližę, švystelėkai aukštai iršum galv. Be vienas jo žiupsnelis nenukrito atgal į dugną Tik pamačiau, kaip duobės viršus aklinai užsidengė.
– O tuomet, kai pasijutai išėjės iš duomes . Ką? Guli, kaip pašarvotas lavonas.
– Ne.Tokio perizažo nemačiau. Preiešingai, buvau jaunas, stroruys, persijuose plačiu dirži it prie jo ptijkabines dukinžalus. Vianas didenis, gitas mažesnia. v ir ir ir pasijausti, kad pasijausti, kad iš jos,š. I Prora.0.r PoezijaTuomet Poeziją vadinau č lbai.
Iš pasikalbėjimo Šilinių radijuje.
– Dienoraštį reikia kurti, kaip gyvenimą. Taip, taip,kaip gyvenimą. O jeigu taip, tai kartu su juo ir kalendorių. Savo. Kad gyvenimas pasiregėtų kaip įmanoma asmeniškesni. Na, ko žiūii į mane it pirmą kartą matytum? Aš bandžiau taip padaryti, bet man nepavyko. Tai labai nepaprasta. O aną kartą susapnavęs save išsikastoje duobėje, palikau į dievų valioje. Labai reikėtų paieškoti, kad galėčiau jį surasti. Kažkiek parašiau.
– Ir išėjai į traukinį. Kartu su Eilėraščiu
–Taip. Būtent su juo. Bhūtent taip tuome posziją vadinau. Ir tik vėliau Poe.
– O proza palikai.
–Ji buvo protingesnė. Nenorėjo išeiti netgi iš duobės. Tiesa sakanat, ir aš nežinau, kaip man tai pavyko. Suprantu, kad reikėjo dar kartą pasapnuoti, kad pasijausčiau išėjęs iš duomė. Gili buvo. Iki šulinio vandens nedasliuogė, bet gili—per smelį, smeli, smkė gylyn, gilyn.. Prisimenu, kai nežinodamas paskutinį karta įsmeigiau kastuba ir ji ir ir prsisėmęs visą jo ližę, švystelėkai aukštai iršum galv. Be vienas jo žiupsnelis nenukrito atgal į dugną Tik pamačiau, kaip duobės viršus aklinai užsidengė.
– O tuomet, kai pasijutai išėjės iš duomes . Ką? Guli, kaip pašarvotas lavonas.
– ne.Tokio perizažo nemačiau. Preiešingai, buvau jaunas, stroruys, persijuose plačiu dirži it prie jo ptijkabines dukinžalus. Vianas didenis, gitas mažesnia. v ir ir ir pasijausti, kad pasijausti, kad iš jos,š. I Prora.0.r PoezijaTuomet Poeziją vadinau č lbai.
Taip taip, kaip diena.
Ko taip sužiurai it pirmą kartą matytum
Taip taip aip
Ïîäåëèòüñÿ792016-11-13 08:36:42
Tas mano AŠ I 1. Būsim, Goliau, reikia būti..
Aną kartą buvo parašyta: Kelionė į Šklėrius prasidėjo. Šituo sakiniu Pranucis užvertė mažytę, tačiau, pasak jo, vis dar neužbaigtą knygelę, įvardijęs ją
... tas mano AŠ
(AŠAŠAI – 1)
Perskatęs ją, gūžtelėjau pečiais, nes iš tikrųjų, ką pasakyti, kai jau ne tiek mažai pasakyta ir jo adresu, ir apie knygą, jam ją dar rašant. Tačiau net nuojauta nedingtelėjo dvasioje, kad galėtų atsitikti taip, jog kelionę į Šklėrius prisieisią rašyti man, taigi Vy Vidiniui. Jau štai kiek laiko praėjo, kai 2016 m. gegužės mėn. 29 d. viešumoje pasirodė žinia:
Prano reikalus (skolas taip pat) skubos tvarka perėmiau aš, Vy Vidinis. Džiaugtis dėl to nerekomenduoju, o nusiminti juolab. Viešpaties keliai nežinomi.
Turbūt nereikėję šioje žinioje tarti Viešpaties vardo. Sakau, turbūt, nes Pranas pradėjo merdėti ir ši procesą taip pažymėjo:
„Džiaugiuosi, kad miręs, – parašė dienoraštyje ir pakomentavo: – Kai matau, kaip kiti sparčiai spaudo klavišus, rašo sakinius, spausdina tekstus, kaip žuvys nardo po internetą, džiaugiuosi suvokęs, kad nors miręs, bet dar krutu“.
Iš nemenko pluošto man neįtikusių jo įrašu, šis, sakyčiau, labiausiai nepatiko, tačiau žinojau, kad knygelę rašė labai sunkiai, o jos pradžioje vėlgi:
Varnas Golius nutūpė į savo lizdo pušį ir, iškvėpęs nuovargį, atsiduso:
– Ak namai nameliai, išskėsti sparnus skrydžiu vis dar nei tingu, nei sunku, bet moti jais, apskristi šilinių kraštą, oi kaip nelengva. Panašu, kad senatvė ir po Golių braidyti pradėjusi. Nedrįsk, nedrįsk, gerbiamoji. Net ir atsiminti jau ne taip paprasta, tačiau ir be to man neapsieiti. Supranti, pušie? Ir be atminties varnui Goliui neapsieiti, nes antraip jis jau ne varnas Golius.
Senoji pušis nelinksmai sugirgždėjo. Žinojo, kad be savo įnamio jos čia seniai nebūtų likę. Būtent varnas išsaugojo ją nepaliestą žmogaus kirviu ir dabar gražu pažiūrėti – keliems ilgarankiams susiėmus jos liemenį vos beapkabinti.
– Būsim dar, mieli nameliai, būsim. Reikia būti, – vėl ištarė Golius ir, nusprendęs patikrinti savo atmintį, deklamuodamas kėlė iš smegenų giliau įstrigusį eilėraštį:
Tas mano AŠ,
Kitaip Savęsp (ar Ašašai) vadinamas,
Kaip jums parodyti, kaip apibrėžti jį?
Kartais ten senis ir lazda
Kaip žirgas man,
Kartais važiuoju traukiny
Ir nesmagu, kuomet sustot nemoka.
Šalie Savęsp, šalele Ašašai, tu nuostabi.
Čia dar prieš savo atmintį atėjęs, bet žinau –
Tu išsupai žilvičiais pintame lopšy,
Ir mirusį pušies lenta užklosi...
– Fu! kaip negražu, - prisimenu, tuomet gėdinau Pranucį, – Protingas Žmogus neturėtų skubėti į savo senatvę, į jos, tarkim, tokį patalą, gultą. Kita vertus, ne lopšys, kad ir iš žilvičio išpintas, o aš, Vidinis, tuo lopšiu tave išsupau.
– Sakai, neturėtų skubėti. Tačiau nei tavęs, nei manęs tas žmogus neklauso. Vos įsuptas į vystyklus, įkeltas į lopšį, o žiūrėk, jau kiūtina, linguoja nusitaikęs būtent senatvės kryptimi. Apie tai nemažai galvojau, mąsčiau ir tu tai žinai, Pranuci. Lyg ir tuščias užsiėmimas, ne ką čia sumąstysi, tačiau pats mąstymo procesas krutina , judina žmogų kaip dvasią. Jis man įdomus ir reikalingas. Pradedi tokį dvasinį save net kūnų jausti Suvoki, kad kur kūną padėsi, ten jis ir bus, o dvasia...
– Ačiū, ačiū. Daug kartų apie tai kalbėta. Dažniausiai, deja, nusišnekant iki nesąmonių. Net jas priimant kaip filosofiją. O karietą? Kam ji tau taip labai reikalinga, jeigu galima pasikliauti dvasia. Palik kūna it peliauk..
Va, va, tik dabar, tik senatvėje toks supratimas ir atsiranda. O iki tol
O karieta?
Ne taip svarbu, kad sudaužyta
Jai vėl iš nuolaužų ir atminties
Konstrukcijas dedu
Su ją dar vis į ateitį tikiu
Į šitą man nelengvą knygą
Ir nemanau, kad gali būti ir kitaip
Sužvenki, žirge Ygaga, sužvenk
Per visą šimtmetį, per du
Per visą tūkstantmetį mano krašto
Na taip, šiandiena bent truputį nedrąsu
Parodyti į sielai mielą vardą
( Kažin, kaip jis ilgai čia bus?)
Bet ten, Savęsp,
Ten, Ašašai šaly,
Tėvyne, Lietuva
mes amžini..
Lyg ir netyčia, lyg ir nesąmoningai, o vis tik neginčytina, kad parašyta tekstas man nepriklauso. Kiek iš jo priklauso Pranucui, kiek man, ogi dievai žino. Aš jau neprisiimu seikėti ar kitaip matuoti, bet, regisi, kad pradedu suvokti, jog nesugebėjęs manęs įprašyti būti bet kokios knygos bendraautoriumi, Pranas surado būdą, kad, sutvarkius palikimą, taip savaime atsitiktų.
–Nedėkingasis,– tariu mintyse jam už jo palikimą, o atsivertės knygelę „tas mano AŠŠŠŠ“ kartoju iš jos Pušelės žodžius, pasakytus senatve pasiskundusiam Goliui:
– Būsim, Goliau. Reikia būti
– Būsim, Pranuci, reikia būti. O tu, žirge Ygaga, irgi dar žvengsi.